Honda Gold Wing

Když se postavíte vedle Hondy Gold Wing, budete se cítit malý jako u žádné jiné motorky. Desetiletí vývoje přivedla tento model až na samý vrchol pyramidy cestovních strojů, a i když má své drobné mouchy, v sedle tohoto "travel megabiku" zažijete jedinečný pocit komfortu, bezpečí, klidu a hlavně touhy zdolávat tisíce kilometrů.

Vážím si motorek, které se vyrábějí několik desetiletí a jejichž vývoj je podpořen letitými zkušenostmi. Ať už se jedná o řady jako CBR, GSX-R nebo ZX-R, ta tradice je na motorkách znát, a to nejen v oblasti spolehlivosti. Co se týče Hondy Gold Wing, to je kapitola sama pro sebe. První model byl vyroben již v roce 1975 a dnešnímu GW se podobá asi jako aligátor známému T-Rexovi. 38 let vývoje je znát a dohnat ho jen tak někdo nedokáže.

Gold Wing tvoří vlastní třídu, kategorii, a za ty roky se stal i symbolem určitého životního stylu. Když jsem byl malý, bylo svezení v sedle obřího korábu nedosažitelné a vzdálené jako cesta na Měsíc. A teď tady stojím před krásnou, modrou a luxusní Hondou Gold Wing, která jen čeká, až se posadím, nastartuji a přidám plyn - tomu říkám splnění dětského snu.

Co mě ovšem po usednutí do sedla stroje doslova vyděsilo, je nepřeberné množství ovládacích prvků, když to trochu přeženu, byl jsem rád, že jsem našel startér. Naštěstí je všechno ostatní (plyn, spojka, brzda, řadicí páka) na svém místě, a tak může začít "seznamovací" jízda.

 Motocykly Honda Gold Wing 2012
Dámy, oživte způsob sezení bokem, místa je tu až až.

Chvíli si nepřipadám ani jako na motorce a musím se ze začátku hodně snažit, abych se soustředil na jízdu. Tak takhle by to nešlo, to poslední, po čem toužím, je vyzkoušet, jak funguje jediný sériově montovaný airbag na motorce. Musím zastavit a v klidu pochopit význam všech táhel, tlačítek a otočných knoflíků, nebo to vážně nedopadne dobře. Naštěstí tento úkol vypadal složitější, než byl.

Během několika minut se mi daří se zorientovat a pochopit, co se čím ovládá. Nakonec není problém naladit oblíbené rádio, nastavit navigaci, najít funkci zpátečky nebo tempomat. I když to tak na první pohled nevypadalo, všechno je hezky při ruce a logicky uspořádané.

První desítky kilometrů trávím ve městě a to rozhodně není nejlepší parketa GW. Na proplétání mezi auty můžu směle zapomenout, a tak když není kolem dost místa, čekám pokorně v koloně. Hudba mi zpříjemňuje to čekání a Honda mě nikterak neobtěžuje. Když se spustí ventilátory chladiče, slyším jen hučení, ale horký vzduch od motoru se ke mně nedostane.

 Motocykly Honda Gold Wing 2012
Někde tam je schovaný klakson se zvukem náklaďáku.

Motor má absolutně jemný chod a to se při popojíždění hodí, jen jsem čekal výraznější zvukový projev. Spíše bych zvuk šestiválce přirovnal k turbíně než ke spalovacímu motoru. Co se týče pozornosti kolemjdoucích, asi jsem neseděl na motorce, která by tolik přitahovala zraky všech lidí. Gold Wing je značka, kterou zná úplně každý, a i když ho motorky nezajímají, za touhle se dozajista otočí.

Daleko lépe se ale Honda cítí na okreskách, dálnicích, rychlostních komunikacích, prostě na místech, kde se dají zběsile polykat stovky kilometrů. Na žádné jiné motorce se necestuje tak komfortně a luxusně jako v sedle GW, ale začněme hezky popořadě. Papírově disponuje šestiválcový boxer točivým momentem 167 Nm ve 4000 1/min, takže jsem celkem logicky čekal pořádný odpich téměř kdykoliv.

V tomhle směru mě motor zklamal. Při poklidném tempu má pohonná jednotka síly dost, jakmile ale potřebujete svižně akcelerovat nebo rychle předjet, narazíte na její hranice. Dokonce jsem si několikrát předjíždění auta rozmyslel - prostě rozhýbat téměř 560 kg (včetně posádky) není žádná legrace a musíte s tím počítat.

 Motocykly Honda Gold Wing 2012
Elegantní a navýsost praktické, víc nepotřebujeme.

Pokud chcete maximálně využít zátah motoru, nemá cenu překračovat 5000 1/min. Okolo 4000 1/min máte k dispozici maximum točivého momentu a s vyššími otáčkami už toho moc nezískáte. Výhodou je, že Gold Wing vybízí spíše k poklidnému bloumání krajinou než k divokým předjížděcím manévrům a závodění.

Co motor rozhýbe, musí brzdy zastavit. Na integrovaný brzdový systém je spolehnutí, s přehledem a v klidu ubrzdíte vše, co bude třeba, a během celého testu jsem se ani jednou nedostal kvůli brzdám do úzkých. Pokud chcete zpomalovat razantněji, musíte tomu náležitě přizpůsobit i sílu vynaloženou na páčku.

Podvozek je vynikající a navzdory vysoké hmotnosti stroje odvádí skvělou práci. Jeho nastavení je možné pouze v úrovni předpětí pružin, nicméně ani to jsem nevyužíval. Gold Wing se velice snadno vede zatáčkami, poradí si s nerovnostmi a větší problémy mu nečiní ani překlápění z jedné zatáčky do druhé. Jediné, co vás zastaví v rozletu, je světlá výška podvozku, aby byl zachován komfortní posaz, jsou stupačky nízko a jejich kontakt s asfaltem je v serpentinách naprosto běžnou záležitostí.

 Motocykly Honda Gold Wing 2012
Chce to klid a všechna tlačítka si vyzkoušet.

Jenže u Hondy Gold Wing je všechno více než u jiných motorek o pocitu a ten je v sedle tohoto majestátního korábu více než výjimečný. O co přesně jde? Na začátku jsem psal, že Gold Wing je symbolem určitého životního stylu, nebo dokonce filozofie. Když jsem při svých toulkách potkával "kolegy" na stejných strojích, jejich pozdrav byl vždy mnohem vášnivější a srdečnější než od ostatních bikerů.

Prostě když se zdraví "goldwingáři", je to jiné. Další věcí je obrovské množství doplňků a technických vychytávek, které vás prostě nemůžou nechat chladným. Ať už se bavíme o airbagu, skvělém audiosystému, vyhřívání sedaček a rukojetí, zpátečce anebo navigaci. Každá z výše jmenovaných věcí možná není sama o sobě až tak speciální, ale dohromady tvoří celek, který vás nemůže zklamat.

Hlavním zaměřením korábu od Hondy je cestování a v tomto směru budete jen těžko hledat lepšího společníka. 150litrový zavazadlový prostor vám dovolí zabalit se na opravdu dlouhou cestu, dojezd je s 25 litry paliva téměř 400 km a spolujezdkyně za vašimi zády bude Gold Wing milovat. Co chtít víc? Za cenu, kterou v prodejně odevzdáte, nedostanete bezchybnou motorku, ale moderní cestovní koráb s dlouhou tradicí a historií. Automaticky tím získáte i vstupenku do světa, kde se na motorky nahlíží trochu jinýma očima.

 Motocykly Honda Gold Wing 2012
 Motocykly Honda Gold Wing 2012 Motocykly Honda Gold Wing 2012 Motocykly Honda Gold Wing 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor

Kapalinou chlazený, čtyřdobý šestiválce boxer, podélně uložená kliková hřídel, na každé straně po jedné řetězem poháněné vačkové hřídeli, dva ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování Ø 40 mm, řízený katalyzátor, alternátor 1100 W, hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, zpátečka, kardan

Vrtání x zdvih 74,0 x 71,0 mm
Zdvihový objem 1832 cm³
Výkon 87,0 kW (118 k) při 5500 1/min
Točivý moment 167 Nm při 4000 1/min

Podvozek
Páteřový hliníkový rám, teleskopická vidlice Ø 45 mm, Pro-Link Pro-Arm s elektronicky řízeným nastavením předpětím pružiny, vepředu dvojitá kotoučová brzda Ø 296 mm a třípístkové plovoucí třmeny, vzadu jednoduchá kotoučová brzda Ø 316 mm a třípístkový plovoucí třmen, plně integrální brzdový systém s ABS

Hliníková kola 3.50 x 18; 5.00 x 16
Pneumatiky 130/70 HR 18; 180/60 HR 16

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1690 mm, úhel hlavy řízení 61 stupňů, stopa 109 mm, dráha tlumičů vepředu/vzadu 140/105 mm, hmotnost s plnou nádrží 421 kg, palivová nádrž 25 l

Záruka dva roky
Barvy: černá, modrá, bílá
Cena: 679 900 Kč


Vydáno: 03. 01. 2013

Autor: Michal Hrubec (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Honda Gold Wing bazar