Honda Crosstourer DCT: Těžký kalibr

Ať už budete nadpis vnímat jako metaforu nebo ho vezmete zcela vážně, ani v jednom případě neuděláte chybu. Honda totiž do souboje cestovních endur posílá skutečně kus pořádného japonského železa. Nebo snad plastu?

Na první pohled působí Crosstourer mohutně, a to tak, že měřit o nějaký ten centimetr méně, snad bych se i leknul. Ale když jsem se dokázal popasovat s kolosem, jako je Gold Wing, nemůže mě už nic rozhodit, doufám. Obcházím motorku a pomalu zkoumám každý detail. Robustní padací rám s přídavnými světlomety, hliníkové kufry... Moment, tohle ale není hliník, někdo se snaží nečestně ošálit mou mysl. Po bližším prozkoumání zjišťuji, že se skutečně koukám na tři plastové odlitky.

Když se mi později podařilo najít jejich cenu v soupisu příplatkové výbavy, byl jsem více než zděšen. Za všechny tři necháte v prodejně více než 40 000 Kč, ale proti gustu... Kdo si potrpí na originální příslušenství, bude spokojen. Motorka je vybavena automatickou převodovkou DCT, takže si moje levá ruka na chvíli odpočine, při jízdě na VFR s DCT jsem na 100 % spokojen nebyl, tak uvidíme, jak na automatu Honda zapracovala.

 Motocykly Honda Crosstourer DCT 2012
Je tam. Čtyřválec se schovává jen vizuálně.

Bez problémů se vyhoupnu do sedla a vyrazím na první testovací metry. Pozice těla je na cestovní enduro trochu nezvyklá, stupačky jsou poměrně hodně vysoko, ale není to nepříjemné, vlastně je to docela pohodlné. Motor zatahuje krásně a přesně tak, jak by cestovní čtyřválcové véčko mělo. Od nejnižších otáček až po samý vrchol a hlavně 129 koňských sil dokážete na silnici bez problému využít, aniž byste nabyli pocitu, že pácháte trestný čin.

Co kazilo dojem z jízdy, je DCT a na rovinu říkám, že to je hodně subjektivní pocit a moje nároky na automat jsou možná až moc přehnané. V režimu "D" je síla motoru špatně využitelná, protože řazení probíhá příliš brzy, když pak jedete 70 km/h na šestku a chcete rychle předjet, buď se musíte spoléhat na manuální podřazení pomocí tlačítek, nebo čekat, až motorka automaticky podřadí.

Režim "S" dokáže na potřeby jezdce reagovat mnohem flexibilněji a rychleji. Nicméně stále s drobnými nedostatky, například když chcete rychle předjet, přidáte plný plyn, motor podřadí a vy se přehoupnete před auto, následně ustálíte rychlost a přestanete dále zrychlovat. Motor však zůstane ještě poměrně dlouho ve vysokých otáčkách, než si motorka uvědomí, že už vlastně dál nezrychlujete. Většinou to ale dopadlo tak, že jsem vyšší rychlostní stupeň zařadil pomocí tlačítka +, než abych zdlouhavě čekal.

 Motocykly Honda Crosstourer DCT 2012
K zaměření stroje by se hodila lépe litá kola.

Vlastnosti podvozku jsem z počátku nebyl schopen s jistotou určit. Tím myslím, že na hrbolech se mi zdál příliš tvrdý a v zatáčkách měkký. Při poklidném toulání krajinou to nebylo tak nepříjemné jako při ostřejší jízdě. Těžko říct, co je příčinou tohoto chování, ale do laborace s podvozkovými komponenty jsem se nepouštěl, i když možnost nastavení tu je.

Nejhorší bylo, když jsem v zatáčce narazil na příčné nerovnosti, motorka se začala chovat neklidně a mnou zvolenou stopu sledovala jen se značnou neochotou. To samé se dělo, když jsem ve větším náklonu na výjezdu přidal plyn, řídítka začala nepříjemně vibrovat a to mi na jistotě rozhodně nepřidalo. Výborná je světlost podvozku, abyste škrtali stupačkou o zem, musíte už poměrně slušně "letět".

Velice pozitivní je, že za jízdy nevnímáte velkou hmotnost stroje (285 kg provozní hmotnost), změna směru jízdy je snadná a motorka se překvapivě lehce vede a ovládá. Jakmile ale zastavíte, je všechno jinak. Manipulace na místě pro mě byla velice složitá a náročná. Crosstourer se tak zařadil do malé skupiny motocyklů, kde se předem rozmýšlím, jakým směrem a kde zaparkuji.

 Motocykly Honda Crosstourer DCT 2012
Mám raději spojkovou páčku, ne tohle šedivé tlačítko.

Brzdový systém vybavený ABS si dokázal poradit se strojem za všech okolností. ABS reguluje citlivě a nezasahuje příliš brzy. Vzhledem k tomu, že Honda je vybavena kombinovaným brzdovým systémem, po sešlápnutí zadní brzdy se připojí i část předních brzdičů a motorka začne skutečně razantně zpomalovat.

Brzdný účinek lze dobře dávkovat a pro cestovní zaměření Crosstoureru jsou brzdy ideální. Když jsem zmínil ABS, je tu ještě jeden elektronický asistent, a to kontrola trakce. Jejích služeb se můžete vzdát, stačí stisknout jeden knoflík. Já jsem ji ale nechával téměř pořád zapnutou a ani jednou jsem si jejího zásahu nevšimnul.

K cestování neodmyslitelně patří dálniční přesuny a to je disciplína, kterou si Crosstourer náramně užívá a vy s ním. Ať už v jednom nebo ve dvou, k dispozici máte pořád dostatek síly, spolujezdec pohodlné místo a vy dobrou ochranu před větrem a počasím. Až v opravdu vysokých rychlostech jsem se musel malinko přikrčit, ale jinak bylo všechno, jak se na pořádný cestovní bike sluší a patří.

 Motocykly Honda Crosstourer DCT 2012
Údaj spotřeby je ve formátu ujetých km na 1 l paliva.

I za deště jsem si jízdu užíval, protože pokud na něco v Hondě opravdu mysleli, je to již zmiňované pohodlí posádky. Dokud jedete, déšť vás nikterak trápit nemusí, jednoduše zapnete vyhřívané rukojeti, jejichž aktivaci signalizuje naprosto "boží" kontrolka u levé rukojeti, a v pohodě a téměř suchu pokračujete ve výletu. Jsou ovšem i místa, kam bych se s Crosstourerem pustil jen v případě nejvyšší nutnosti.

Mluvím o terénu nebo šotolinových cestách. Hlavní příčinou zůstává hmotnost biku, už jen představa, že se někde po drobném zaváhání peru s takhle těžkým strojem vybuzuje moje potní žlázy k nadměrné aktivitě.

Co říci závěrem? Honda Crosstourer je rozhodně dobrá cestovní motorka, která vyhoví požadavkům dnešní doby. ABS, kontrola trakce, kardan, vyhřívané rukojeti, spotřeba kolem 6 l/100 km a nepřeberné množství doplňkové výbavy. Nabízena je ve verzích s DCT anebo manuálním řazením, takže záleží na vkusu potenciálního zákazníka. Kdo chce polykat tisíce kilometrů na různorodých silnicích starého kontinentu, určitě najde v sedle Crosstoureru to, co hledá. Osobně bych si určitě vybral variantu s manuálním řazením a podvozek bych se pokusil vyladit. Za ten báječný čtyřválec do V to rozhodně stojí.

 Motocykly Honda Crosstourer DCT 2012 Motocykly Honda Crosstourer DCT 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový čtyřválec s válci do V s úhlem 75 stupňů, dvě vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, el. vstřikováni paliva, řízený katalyzátor, hydraulicky ovládaná spojka, šestistupňová převodovka, sekundární převod kardanem.

Vrtání x zdvih 81,0 x 60,0 mm
Zdvihový objem 1237 cm3
Výkon 95 kW (129 k) při 7750 1/min
Max. točivý moment 126 Nm při 6500 1/min
Stupeň komprese 12,0:1

Podvozek

Hliníkový mostový rám, vpředu teleskopická USD vidlice s průměrem 43 mm, vzadu centrální pružicí a tlumicí jednotka, kompletní možnost nastavení, jednoramenná kyvná vidlice, kardan, vpředu dvojitá třípístková kotoučová brzda Ø 310 mm, vzadu dvoupístková kotoučová brzda Ø 276 mm, kombinované ABS.

Drátěná kola 19 M/C x 2.50/17 M/C x 4.00
Pneumatiky 110/80 R 19; 150/70 R 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1595 mm, výška sedla 850 mm, pohotovostní hmotnost 275 kg (verze DTC 285 kg), objem palivové nádrže 21,5 litru.

Záruka dva roky
Barvy: černá, stříbrná, bílá, červená
Cena: 334 900 Kč

Vydáno: 29. 12. 2012

Autor: Michal Hrubec (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Honda Dio Cesta bazar