Honda Crossrunner

Mám-li být upřímný, styl Crossrunneru mne dlouhou dobu nedokázal přesvědčit. Nedařilo se mu to ze stránek webů, ani při milánském představení, ani při pózování vprodejně. První a zároveň jediné slovo, které se mi během pohlížení na něj dralo na jazyk, znělo nějak takto: "bezpohlavní". A to je u motocyklu poměrně zásadní nedostatek... nebo? Když se posléze "náš" Martin Tománek vrátil zprvních testů (6/2011) a prohlásil, že Crossík nebyl prvoplánově designován jako vyvolávač nějaké agresivní smyslnosti a že jeho disproporčnost úmyslně počítá smontáží bočních kufrů, prozřel jsem a začal na tento čtyřválcový crossover nazírat so trochu menší měrou kritiky.

 Motocykly Honda Crossrunner

Časem zevšední vše, a tak už v době tohoto testování nebyl Crossrunner ničím, přes co by člověk nepřehazoval nohu s testerskou rutinovaností. Jezdec k tělu Hondy doslova přilne, pocit souznění je patrný již v prvních minutách a stejně tak je znát, že pod sebou máte pořádný kus biku, s mými 175 cm je při manipulaci nutné vynaložit řádnou dávku síly a ekvilibristiky k uchlácholení 238 kg vážící masy. Jednička s mírným klapnutím hladce zaklouzává na své místo a na mě teď čeká prozkoumávání neznámého terénu – kříženec toureru, nakedu a funbiku s motorem V4, to by mohl být jízdní propadák, anebo naprostá lahůdka. První kilometry se odehrávají s blahořečením vidlicové konfiguraci motoru, ten pašák prostě zatahuje silně a bez propadů a vůbec nevadí, když mu do chřtánu v nějakých padesáti nasypete nejvyšší stupeň. Pořád má pružnost, hebký nástup i zátah a to se cení. Ve městě naprostá pohádka, proplétat se kolem hada automobilů není problém, brzdy s ABS kdykoliv ukotví stroj nemilosrdně k asfaltu, veškeré nepředloženosti autařů lze řešit masivním potaháním za plyn ve stylu „bič a pryč“. Trochu nezvykle vysoké umístění mají stupačky, které jsou na stejném místě (a stejném rámu) jako u modelu VFR 800. To je dobrá zpráva pro sportovnější jezdce, neboť u podobných strojů dochází ke kontaktu stupaček a vozovky příliš brzy, zde ne. Přes poněkud sportovní zalomení nohou vás ale tenhle ergonomický trojúhelník nijak nezmůže ani na dlouhých cestách. A za tím si stojím.

 Motocykly Honda Crossrunner

Crossík je klasickým případem jízdního projevu Jekyll & Hyde. To, co se děje do nějakých 6300 1/min, je fajn, poté ale přichází exploze jménem VTEC a motor začíná jít zle na věc. Nad touto hranicí V4 doslova exploduje v rámu, ale s lehkostí a přirozeností, mezi sedmi a osmi tisíci otáčkami už přichází něco, co jsem ve svém zápisníčku popsal jako „absolutní zvuková masáž“. První tři výstupy do těchto otáček a bleskové řazení nahoru i dolů bez spojky mne donutily zastavit u krajnice a ještě jednou se podívat, na čem že to vlastně jedu. Aha, stále ten samý Crossík s dobrotivým výrazem. Řadím tedy opět za jedna, beru naplno za plyn a ta věc si sama vyhrkne přední kolo až někam k obloze. Paráda. HC je velice rychlá motorka, pro opravdu sportovní jízdu ale stavěna nebyla, při hodně ostrém tempu budete muset korigovat řízení a stopu čím dál tím častěji, až vás to donutí ubrat plyn a trochu zvolnit. Pár věcí nás zamrzelo. Těch plastů je tu možná až příliš, to se pak není čemu divit, když to občas nevyjde se slícováním – teď máme na mysli jeden takový díl přímo pod palubním přístrojem. Podobnou výtku směrujeme ke dvěma packám pro boční uchycení sedla, měly být rozhodně delší, protože se měkká kostra sedla zmáčkne, packy se uvolní a vy pak občas jezdíte s neuchycenými boky sedačky. To je však veškerá kritika na hlavu zpracování. A pokud vás trochu zmátl palcový titulek, věřte, že ta voda je tam jen pro okrasu a že to bylo pro jezdce velice vítané osvěžení. Možná právě takové, jakým je i Honda Crossrunner pro současný motocyklový trh.

 Motocykly Honda Crossrunner   Motocykly Honda Crossrunner   Motocykly Honda Crossrunner

TECHNICKÉ ÚDAJE

 
MOTOR
Kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec s válci do V, sklon 90 stupňů, po dvou nahoře uložených vačkových hřídelích poháněných řetězem, čtyři ventily na válec s proměnným časováním VTEC, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 36 mm, řízený katalyzátor se sekundárním vzduchovým systémem, alternátor 386 W, baterie 12 V/11 Ah, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky, sekundární převod 43:16.
Vrtání x zdvih 72,0 x 48,0 mm
Zdvihový objem 782 cm3
Jmenovitý výkon 74,9 kW (102 k) při 10 000 1/min
Max. točivý moment 73 Nm při 9500 1/min

PODVOZEK
Hliníkový mostový rám, teleskopická vidlice, Ø 43 mm, nastavitelné předpětí pružin, vzadu centrální pružicí a tlumicí jednotka s přepákováním a možností nastavení předpětí i útlumu, vpředu dvojitá kotoučová brzda, Ø 296 mm, třípístkový plovoucí třmen, kotoučová brzda vzadu, Ø 256 mm, třípístkový plovoucí třmen, integrální brzdový systém C-ABS.
Kola z lehkých slitin 3.50 x 17; 5.50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

ZMĚŘENÉ HODNOTY
Maximální rychlost 200 km/h
Zrychlení
0-100 km/h 3,7 s
0-200 km/h 16,4 s
Spotřeba 5,4 l/100 km (mimo město)

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1464 mm, úhel hlavy řízení 64,6 stupně, stopa 96 mm, délka dráhy odpružení vpředu/vzadu 165/145 mm, výška sedla 816 mm, hmotnost s plnou nádrží 238 kg, objem nádrže 21,5 litru.
Záruka dva roky
Servisní intervaly 12 000 km
Barva bílá, červená, černá
Cena s ABS 259 900 Kč

Vydáno: 16. 08. 2012

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Honda CRF bazar