Honda CBR500R, CB500F

Jednoduchost, kvalita, styl a ve své podstatě velká dávka geniality. To jsou znaky, které spojují novou řadu CB500. Naháče CB500F a sportovního brášku CBR500R (CB500X bude později) jsme vyzkoušeli ve španělské Tarragoně.

Test resp. představení by nemělo začínat nadšením, jenže problém je v tom, že nadšený jsem. Víc než jen to. Po deseti letech v motocyklové žurnalistice mě nečekaně až absurdně pusu otevřely zcela obyčejné motocykly z nejnižší cenové hladiny. Proč? Na nic si nehrají a to co mají dělat, umějí excelentně. Pánové honďáci, jste geniální. A nepotřebovali jste k tomu ani 200 koní, ani elektricky stavitelný podvozek natož pak kosmické materiály.

Nové hondičky prověřilo jak svezení městem, kluzkými zatáčkami v horách se sněhem po krajnicích, tak jsme své kilometry natočili i na dálnici. Jízda mě bavila, na stroji jsem se cítil dobře a hrdě, dospěle, a přitom jsem měl stále pocit, že sedím na šibalsky chytré motorce, která nežere, jede mnohem víc než na co ukazují její tabulkové hodnoty a všechno na ní je tak nějak akorát padnoucí. A nejen mě, tenkému a vychrtlému, ale stejně tak i menším a dívkám.

 Motocykly Honda CBR500R, CB500F 2013
Nečekané překvapení petošní sezony - dokonale sladěné hondy sřední třídy.

Po konstrukční stránce jsou oba stroje totožné, liší se pouze kapotáží/přední maskou, několika plasty a řídítky - naháč je má rovnější a o 5 cm výš. Celá koncepce je jednoduchá, ale nesmírně propracovaná, stroje nemají žádné extra vybavení v podobě všechno umějících displejů a elektronických vychytávek na téma snaživý číňan, které se ovšem po týdnu porouchají - stejně jako zbytek stroje.

Zde je vidět nešizenost a poctivě provedené řemeslo, jak na odlitcích např. v okolí stupaček zadních madel, nosnících vidlice apod., tak svarech, lícování plastů, lakování, ale i zásadní sladěnost konstruktérského týmu. Ten navrhl a postavil všestranný, jednoduchý, ale nesmírně hravý a zábavný motocykl - lépe řečeno stroje tři.

Design podle mého soudu nepřisakuje k levným asijským výrobcům, zachovává si hondí rukopis, svěžest a osobitost modelové řady CBR a naháčů CB1000R, Horneta. Motor podává 48 koní a splňuje (respektive je nastaven) pro třídu řidičských oprávnění A2. Po boku výkonově stejně naladěných sedmistovek řady NC si však jezdce vzájemně nevykrádají.

 Motocykly Honda CBR500R, CB500F 2013
Nové CB jsou z 90% dospělé mašiny, člověk si na nich nepřipadá jako na šidítku.

Zatímco NC700 v jakékoliv ze svých třech variant vykrývá spíše cestovatelsky či prakticky založené motorkáře, řada menších CB500 oslovuje v podobě CBR500R sportovně založené motorkáře a nahatá CB500F míří jak rebely a stríťáky, tak kohokoliv v džínách a kožené bundičce.

Ocelový trubkový rám využívá motoru jako nosného prvku, nekroutí se a je lehký. Taktéž ocelová kývačka není u takovéhoto typu motocyklu vůbec na škodu, vydrží a je levná na výrobu. Klasickou přední vidlici bych hodnotil z hlediska funkčnosti jako vynikající, přední kolo vede jistě, dokonalé je její nastavení.

Menší nerovnosti i v náklonu stroje požírá citlivě, přední kolo neodskakuje. Při větším zatížení, jimiž byly například zpomalovací prahy ale vůbec netluče, dobrá progrese i tlumení. Z hlediska pohledu na výbavu stroje působí teleskopická vidlice a zadní ocelová kývačka s přepákováním levně, z hlediska funkčnosti ovšem na CB vůbec nekulhají. A cenu skutečně snižují, stejně jako výroba v Thajsku. Ovšem s kvalitní prací a dobrou výstupní kontrolou.
 Motocykly Honda CBR500R, CB500F 2013
Palubky jsou stejné - F svítí modře, R bíle - obě umí počítat průměrnou spotřebu.

ABS u CBR dostáváte v základu, u modelu F si můžete vybrat. Pokud koupíte krapet dražší verzi s ABS, nepůjde stejně jako na R vypnout. U těchto strojů, které nejsou vůbec určené na závodní nebo jakkoli extrémní nasazení (jako třeba některá velká cestovní endura, u kterých nevypinatelné ABS škodí driftům a jízdě terénem obecně) mu přikládám palec nahoru. ABS zabírá na poslední chvíli a pulzuje velice jemně, pneumatikám dovolí nepatrné klouzání, tím jezdce varují, že už brzdí moc. Skvělé.

Sedlo se povedlo, jeho poměrně úzká stavba vyhovuje kratším nohám, snáz se dostane nohama na zem, dlouhonohým ale vůbec nevadí. Málokterá "malá" motorka se chová k jezdci takto neutrálně a vlídně. Výborně vykrojená nádrž a plasty utopí kolena, nikde nic nepřekáží, přichází pocit bezpečí, souznění a pohody. CB500 se chová jako z 90% dospělý. Je empatický v ovládání, všechno se mačká a používá lehce, páčka spojky reguluje lamely jemně.

Motor předává energii naprosto bez vibrací (stupačky mají zespod protivibrační závažíčka a gumové vršky drží v "plovoucích" špuntech), má přesazené ojniční čepy po 180 stupních, nepravidelné zapalování a každý píst má svůj vyvažovací segment - na jednom společném hřídeli. Od volnoběhu necuká, kolem pěti tisíc jemně zavrní, zhrubne v hlase a mezi 6000-8000 otáček letí víc než čekáte.

 Motocykly Honda CBR500R, CB500F 2013
Pod sedlo nacpete tradičně drobnosti, kvalitní hliníková madla potěší i při manipulaci.

Spolujezdec si na tomto motocyklu doslova lebedí. Měkké sedlo, příjemně nízko stupačky, nádrž po ruce a výborná hliníková madla po stranách. Pozici jsme si vyzkoušeli řádně a neshledali jsme problém, naopak, překvapila nás vlídnost, se kterou oproti velkým mašinám o 10 cm kratší stroj tandemistu přijal. Hlavně co se týče rozložení hmotnosti.

Hmotnost je vůbec zajímavým a matoucím číslem. Ani model R natož pak vyšší F vůbec nebudí dojem skoro dvoumetrákové motorky. Vyhřívané rukojeti z doplňkové výbavy jsme ocenili asi nejvíc v té zimě, negativní kritiku sklidilo zcela vyjímatelné víčko nádrže (nikoli na pantu) a nenastavitelné páčky.

Maximálku umí přes 180 km/h, přičemž na vyjížďce s námi jelo několik NC700 a ty se na CBR500R ani vzduch hůře rozrážející CB500F nechytaly. Do 130 km jede víc na spodek orientovaná NC, pak ale točivé a pružné CB letí jako čmelák stále vpřed.

Těším se na velký jarní test.

 Motocykly Honda CBR500R, CB500F 2013

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor
Čtyřdobý vodou chlazený řadový dvouválec, čtyři ventily na válec, rozvod DOHC, elektronické vstřikování Keihin, elektrický startér, šestistupňová převodovka, řetěz.
Zdvihový objem 471 cm3
Vrtání x zdvih 67 x 66,8 mm
Max. výkon 35 kW (48 k) při 8500 1/min
Max. točivý moment 43 Nm při 7000 1/min
Stupeň komprese 10,7:1

Podvozek
Ocelový rám, motor součástí nosné konstrukce, vpředu teleskopická vidlice, Ø 41 mm, vzadu kyvná vidlice z oceli s centrální jednotkou s možností nastavení předpětí v 9 st., přední kotoučová brzda, Ø 320 mm, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč Ø 240 mm, jednopístkový třmen, dvouokruhové ABS (Nissin).
Ráfky z lehkých slitin, pneu 120/70-17; 160/60-17

Rozměry a hmotnosti
Délka 2075 mm, šířka 780 (740) mm, výška 1060 (1145) mm, výška sedla nad zemí 785 mm, rozvor 1490 mm, úhel řízení 64,5 st., stopa 102 mm, světlá výška 155 (140) mm, pohotovostní hmotnost 190 (194) kg, objem nádrže 15,7 l.

Záruka: dva roky
Barvy: bílá, černá, červená
Cena CB500F: 129 900 Kč
CB500F ABS: 142 900 Kč
CBR500R (pouze s ABS): 154 900 Kč

Vydáno: 16. 05. 2013

Autor: Jakub Nič (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Honda CBR bazar