Honda CB500X: Do třetice

"Ixko" bylo představeno jako třetí model čím dál oblíbenější řady pětistovek. Působí vyzrále a nápadně připomíná ostatní členy hondí X-rodinky: modely Crossrunner a Crosstourer. Jak funguje?

Od výše zmíněných půllitrových sourozenců - tedy naháče F i plně kapotované a sportovněji zaměřené Hondy CB 500F - se liší pouze kosmeticky. Ve všech třech případech se jedná o tzv. stavebnicový princip, který využívá identických či jen lehce pozměněných dílů (motor, rám, podvozek atd.) k docílení odlišného charakteru motocyklu. Proč ne - vysoké prodeje v západní Evropě mluví jasnými čísly, tato hondí rodinka se líbí. Co za svých 149 900 Kč dostanete?


Nová pětistovka od Hondy neurazí svými výkony a vyzáží ani zkušené jezdce.


Zdánlivě obyčejný, ale přesto velmi vyzrálý a dospělý motocykl. Ale pěkně po pořadě: na "ixku" se nám líbí posaz - sedíte tu relativně vysoko, sedlo je umístěno o 25 mm výše než u verze R či F, sedíte vzpřímeně a díky tomu snadněji získáte přehled o situaci kolem sebe. Vyšší posaz je dán nejenom jiným tvarem a polstrováním sedla, ale především vyššími zdvihy, a to o celé dva centimetry (128 mm vpředu, 139 mm vzadu) - tak jak se na dnešní crossover sluší. Konstruktérům nešlo v tomto případě ani tak o zlepšení průchodnosti terénem, ale především o komfort. Jízdní pozice je velmi uvolněná a k pohodě na palubě přispívá i malý čelní štítek - do určitých rychlostí. Při plánovaných dálničních přesunech bychom zvolili vyšší turistické plexi, které posádku ochrání lépe a bez turbulencí.



Staré známé instrumenty estéty nenadchnou, vše potřebné tu ale neleznete.


Co vás nadchne vždy po usednutí za řídítka, bude sametová kultura chodu dvouválcového motoru. Což se v žádném případě nerovná nudě - pokud se na dálnici za malé plexi trochu přikrčíte, objeví se vám na tachometru záhy hodnota 185 km/h - při této rychlosti točí motor zhruba 9000 1/min, stále bez vibrací či jiných negativních projevů. Ve vyšších rychlostech neobtěžují ani delší zdvihy odpružení, podvozek zůstává stabilní, motorka se vede s intuitivní lehkostí. To platí také v zatáčkách - ano, někdo možná bude namítat, že setup podvozku je příliš měkký, ale vzhledem ke stavu českých silnic a vůbec cílové skupině (lze řídit s ŘP A2 do 48 k), které je stroj určen, je to zcela v pořádku. Naopak na polních cestách a jemnějším terénu je nastavení přední vidlice stále příliš tuhé. Ale tam majitelé "ixka" beztak zavítají spíše jen cestou ke koupališti.


Zdroj pohodového naladění mysli: sametový paralelní dvouválec a jeho 48 koní.


Na delších cestách, ke kterým tato Hondička navzdory svému dnes neprávem přehlíženému objemu láká, oceníte opravdu nízkou spotřebu. My jsme se pohybovali v průměru kolem 3,5 l/100 km, což činí v kombinaci s 17,3l nádrží (o 2 l větší než u sesterských modelů) téměř neuvěřitelný dojezd 540 km. Systém tří kufrů a dalších cestovatelských propriet lze samozřejmě dokoupit.




TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor

Čtyřdobý kapalinou chlazený řadový dvouválec, čtyři ventily na válec, rozvod DOHC, elektronické vstřikování Keihin, elektrický startér, šestistupňová převodovka, řetěz.

Zdvihový objem: 471 cm3

Vrtání x zdvih: 67 x 66,8 mm

Max. výkon: 35 kW (48 k) při 8500 1/min

Max. točivý moment: 43 Nm při 7000 1/min

Stupeň komprese: 10,7:1


Podvozek

Ocelový rám, motor součástí nosné konstrukce, vpředu teleskopická vidlice, Ø 41 mm, vzadu kyvná vidlice z oceli s centrální jednotkou s možností nastavení předpětí v 9 st., přední kotoučová brzda, Ø 320 mm, dvoupístkový třmen, vzadu kotouč Ø 240 mm, jednopístkový třmen, dvouokruhové ABS (Nissin).

Ráfky z lehkých slitin, pneu 120/70-17; 160/60-17

Rozměry a hmotnosti

Délka 2095 mm, šířka 830 mm, výška 1290 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, rozvor 1421 mm, úhel řízení 63,5 st., stopa 109 mm, pohotovostní hmotnost 195 kg, objem nádrže 17,3 l.

Záruka: dva roky

Barva: bílá, černá, červená

Cena včetně ABS: 149 900 Kč

Vydáno: 08. 10. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Honda CB bazar