Honda CB1100 vs. Yamaha XJR1300: Voňavá ocel

Fungl nová Retrohonda budící rozruch v motocyklovém světě a vedle ní Yamaha, jejíž existence je samozřejmá stejně jako barevný televizor v každé domácnosti. Každá je zcela jiná, a přesto, nebo možná právě proto, nabádají k porovnání.

Nechtěli jsme je ale srovnávat běžným způsobem - motor - brzdy - podvozek - ergonomie - výbava - spotřeba a to všechno, co následuje. Proč taky, tohle nejsou ani závoďáky, ani cesťáky, co mají něco pojmout do integrovaných kufrů a poskytovat elektronický komfort, ale stroje pro radost, příjemnou a vesměs klidnou a plynulou jízdu. Biky poctivé a doslova ztělesňující podstatu motocyklu samotného.

Žádná onanistická skulptura vrzajících plastů, zakrývající šišaté hadice a ohavné stahovací pásky. A to sem ani nebudu tahat některá kabelážová a konektorová řešení slaboproudých inženýrů. Tyto dámy jsou jiné - krásné a nadmíru charakterní. O charaktery nám, pánové, jde přece v první řadě. A když si pak při hezkém odpoledni na vyjížďce někde zastavíte na kávu nebo točenou Kofolu (nebo na to, co škodí vám i vašemu okolí), můžete se na stroj i pyšně a dost možná zamilovaně dívat.

 Motocykly Honda CB1100 vs. Yamaha XJR1300 2013
Nebýt špatného počasí, asi bychom si focení užili lépe.

Chtěli jsme se prostě projet, přesedat si a zjistit, jaké jsou mezi nimi rozdíly, jak ty technické, tak především ty emoční a pocitové - i když některým tradičním srovnáním se zkrátka vyhnout nedá. Někdy totiž třeba zalití rozkoší sliníte nad obrázkem té či oné, jenže pak, když na ni nasednete, během deseti vteřin víte, že to prostě nepůjde. A lásky je konec. ... a když jsme si tak snili o krásném dni plném táhlých zatáček, zakončeném nějakým bikerským kýčem s rudým sluncem, zařízlým do asfaltového horizontu, vybrali jsme si plnými doušky deset stupňů, návaly deště a provlhlé nejen trenky.

Nicméně dva dny po focení jsme si s Petrem testování již za tradičních, motocyklu svědčících podmínek oba dva zopakovali a přišli na to, že máme každý svého favorita. Oba dva u obou strojů přiznáváme chyby a nedokonalosti, ale oba dva jsme si ten "svůj" bike tak nějak jednoduše zamilovali. Přestože jsme oba rozdílnými typy jezdce, v diskuzi, z níž vyplývají tyto řádky, jsme se až podivně shodli.

 Motocykly Honda CB1100 vs. Yamaha XJR1300 2013
Honda boduje ovladatelností, vlídností i jízdním komfortem.

Honda CB1100 (test v MC 3/2013) při prvním kontaktu překvapí svými rozměry, které se stejně jako design celého stroje opírají o sedmdesátá léta. Tehdy byly motocykly tak nějak menší, nižší, štíhlejší. Honda je zkrátka malá a velký chlap s paží velikosti mé nohy a pivní základnou si na ní bude připadat trošku jako na motorce pro barbíny.

Sedíte nízko, relativně vpředu a nohy zalamujete poměrně sportovně dozadu, řídítka mají typický japonský tvar - jsou úzká a hodně prohnutá, s velkými závažíčky na koncích. Ruce spočívají skoro v endurové výši a díky vzpřímené poloze těla jsou zcela uvolněné a ani po delší jízdě se neodkrvují. Přestože mašina sedí na velkých tradičních osmnáctipalcových kolech, její bříško tvořené jednovrstvými svody (krásně chytají zlatofialovou barvu) leží pod jezdcovou zátěží sotva deset centimetrů nad zemí.

Já jsem si připadal, jakože sedím v motorce, blíž k asfaltu, příjemné. Sedlo, které je skoro rovné, nemá vzadu žádnou další návaznou plochu - za malým místečkem pro spolujezdce je jen blatník, světlo s blikači a konec. Sedlo je příjemně měkké a nádrž poměrně úzká. Vlastně celá mašina je úzká - jen ten motor z ní trčí do stran a to je při jízdě něco neocenitelného, připadáte si tak nějak důležitěji. Motor s tradičně přiznanými vačkami ale také nesmírně funguje. Běží absolutně bezvibračně, hladce, žádný válec ani jednou neškytne a ani studený ve volnoběhu nezakolísá.

 Motocykly Honda CB1100 vs. Yamaha XJR1300 2013
Mezi nesporné klady Yamahy se řadí motor, velké sedlo nebo nastavitelý podvozek.

Yamaha XJR1300
budí zcela opačný dojem. Je drsnější, chlapácká, velká a... těžká. Zkrátka pořádný najedený řízek, který podsaditější populaci zavírá dveře. Její kariéra začala v roce 1995, tehdy ještě jako XJR1200, a oslovila skupinu vesměs velkých chlapů, kterým byla naprostá většina strojů jednoduše malá - začala éra big biků - GSX1400, CB1300, GSF1200, ZRX1200.

Pro letošní rok dostala nahatá legenda XJR většinu dílů v matné černé barvě a k výběru jsou dvě barvy nádrží. Černá a stříbrná se sportovním pruhem a jedničkou v placce. XJR nabízí oproti CB1100 zcela jinou ergonomii - zásadně sportovnější. Sedíte o mnoho výš a blíž zadnímu kolu, nohy rozvíráte za širokou, oblou a dlouhou nádrží tvaru velkého slunéčka sedmitečného, v kolenou se ale tolik nelámete. Nádrž je fakt dlouhá a k řídítkům, která spočívají ergonomicky (vůči sedlu a stupačkám) níž než u Hondy, se musíte natáhnout, čímž více zatěžujete ruce.

Tento typ ergonomie je ale dnes běžný - ideální kompromis mezi sportem a pohodlím. Při manipulaci jsme vnímali hmotnost více než u malinké Hondy, ta, myslím, osloví i mnohá děvčata, která svou tělesnou schránkou (aniž bych je podceňoval) zpravidla nebývají předurčena k ovládání big biků typu XJR1300. Nastartovaná lehce pohazuje volnoběhem, chrchlá a bručí, dává najevo, že je ráznější a mužnější.

 Motocykly Honda CB1100 vs. Yamaha XJR1300 2013
Některé partie si na XJR zamilujete už na první omak - Honda je v porovnání dítě...

Obě mašiny mají pětikvalty a motory nastavené na střední pásmo, Yamaha je o poznání silnější, hlavně z nízkých a středních otáček tlačí stroj hutně dopředu, někdy trošku bezhlavě, bez ohledu na přední kolo a následně silovou korekci směru řídítky. Z Yamahy musíte mít respekt před každou zatáčkou a jízdní situací, dává najevo váhu a moc, což je v určitých ohledech opojný a nenahraditelný pocit. Neopakovatelný vjem brutálního točivého momentu jsem zažil na vodě, když jsem na pátý rychlostní stupeň (pravda pneu byly turistické) ve zcela přímém směru na lehký plyn při pouhých 2000 (!) otáčkách dostal málem highsider.

Prostě jsem najednou měl zadní kolo vedle předního. Na pětku nad volnoběhem udivující a respekt nahánějící. Do zatáček se musí řídítka trošku tlačit, ve svižnějším tempu vás lehce se narovnávající mašina nutí k nepatrnému vysedávání. Honda, aniž by tak vypadala, se ovládá zcela intuitivně, stačí naznačit směr a úzká kola hned reagují. Větší osmnáctipalce jsou skvělé na našich endurových silnicích, kola nepadají do děr, podvozek je komfortní a proti XJR příjemně měkký a v zatáčkách méně odskakuje. CB se v zatáčce chová zcela neutrálně, kdykoliv můžete plynovat i brzdit, stopu si ponechává vámi zvolenou, uvolněnou, čitelnou.

Mně třeba neutrálnost vyhovuje, Petr měl větší radost z jízdy na XJR, Honda mu přišla na jízdu až příliš fádní, jemná, vyhlazená, bez emocí. Ona jakoby všecko umí a ničím vás nepřekvapí, jen hladkostí a komfortem. A kdo si nerad fénuje hlavu, ten nebude nadšený ani z jejího šeptajícího výfuku.

 Motocykly Honda CB1100 vs. Yamaha XJR1300 2013
Motor XJR je starý známý - poctivý dělník s téměř nezničitelnou konstrukcí.

Yamaha je v tomto ohledu kontrastní, chce po vás, abyste ji řídili, pokud je rovný povrch, můžete se jen tak vézt, jakmile ale přesednete z Hondy a dáte si stejně rozbitý úsek na Yamaze, zjistíte, jak moc musíte řídítka v zatáčce používat - především při přejezdu plátovaného asfaltu. Takto se ale chovají všechny big biky s širokými pneumatikami. Honda se chová spíše jako malý funbike s těžištěm úplně dole.

Jízda ve dvou je na Hondě pro spolujezdce doslova za trest, krátké sedlo bez madla nebo něčeho, za co se dá chytit, nutí tandemistu k neustálému zatínání břišních svalů při současném tlačení hlavy a trupu vpřed. Bohužel jsem tandem na vlastní kůži vyzkoušel a takto zranitelně a naze jsem si připadal naposledy ve dvanácti za dědou na poli na Jawě panelce. A to ani nemluvím o stupačkách, které jsou od sebe asi dvacet centimetrů a ani jeden pak nevíte, kam dát nohy, abyste se neokopávali.

Yamaha se svým stupňovitým a ohromným sedlem jízdu ve dvou naopak podporuje, dlouhý převis za sedlem a hlavně parádní madlo dávají spolujezdci důvěru. Navíc díky zásadně vyšší pozici netříská jezdce čelem do týla, nýbrž vidí normálně přes. Motor běží o poznání hruběji a do řídítek, sedla i stupaček o sobě dává vědět lehkými vibracemi, celý stroj se v okolí 3000 otáček dostává do jakési rezonanční frekvence. Po naprosto klidném projevu Hondy je tato hrubost na čtyřválec až zarážející, po několika kilometrech v sedle ale zjistíte, že s vámi XJR žije.

 Motocykly Honda CB1100 vs. Yamaha XJR1300 2013
Oči robota Číslo 5 se na vás smějí po celou dobu jízdy na Hondě.

Honda je hladká, má komfortnější podvozek, nedrncá a její ABS nastupuje skvěle. Rozhodně ale není pro pankáče, kterým se z metrosexuality dělá mdlo, na CB nemůžete usednout v roztržených džínsech, keckách a ožmoulané kožené bundě s množstvím nášivek na zádech - i když se právě takto v sedmdesátých letech jezdilo. Vypadali byste blbě. Yamaha orvaného bikera skousne snáz.

Mě nová Honda oslovila a bylo mi s ní velice příjemně, zaujala mě svou sladěností a tím, že vůbec nenutí spěchat, motorka jede skoro sama za vás a vy můžete řešit podprsenky v okolí. Na sólo jízdu bez zavazadel bych si vzal ji. Z dnešního pohledu je ale spolujezdcovo sezení na CB nevyhovující, pro mnohé bude stroj až příliš hladký, dost možná bezpohlavní.

Yamaha je vlídná na celou posádku díky svým rozměrům, při jízdě chce za řídítky ale více umu a předvídavosti, občas dává najevo, že velitelem výpravy je právě ona - viz vysoké těžiště a široké pneu. Motor rozdává emoce už na volnoběh, z Hondy vám tlak v žilách nestoupne. Celkově vyšší stavba Yamahy oproti Hondě stroj vyloženě předurčuje pro habány, krátkonozí asi zvolí CB. Velké rozdíly jsou ještě ve spotřebě paliva. Zatímco Honda umí usrkávat průměrně okolo 5 l/100 km, XJR se pod 8 l ve stejném jízdním režimu nedostalo.

Resumé
Kterou zvolit? To nejde říct - ne snad proto, abychom byli zadobře s dovozci. Oba stroje jsou zkrátka jiné, oba jsou ale dobré a charakterní. To, co jedni považují za zápory, budou druzí naopak obdivovat a chválit. U ostrého endura či supersportu řeknete verdikt jasný, tam jde jen a pouze o čas na kolo. Zde jde o zážitky a ty umějí každá po svém. Já beru vyklidněnou Hondu, Petr sportovnější a naštvanější Yamahu.

 Motocykly Honda CB1100 vs. Yamaha XJR1300 2013
Vypadá staře, chová se však jako moderní, maximálně vyvážený, bezvibrační a úsporný.



HONDA CB1100
Motor
Čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený čtyřválec, čtyři ventily na válec, rozvod DOHC, elektronické vstřikování, Ø 32 mm, elektrický startér, pětistupňová převodovka, řetěz.

Zdvihový objem 1140 cm3
Vrtání x zdvih 73,5 x 67,2 mm
Max. výkon 66 kW (90 k) při 7500 1/min
Max. točivý moment 93 Nm při 5000 1/min
Stupeň komprese 9,5:1

Podvozek
Dvojitý kolébkový rám z oceli, vpředu teleskopická vidlice Showa, Ø 41 mm, nastavitelné předpětí pružin, vzadu kyvná vidlice z oceli s dvojicí komponentů Showa, rovněž s možností nastavení předpětí, přední dvoukotoučová brzda, Ø 296 mm, třípístkové třmeny, vzadu kotouč Ø 256 mm, jednopístkový třmen, spojený brzdový systém s ABS.
Ráfky z lehkých slitin, pneu: 110/80 - 18; 140/70 - 18

Rozměry a hmotnosti
Délka 2195 mm, šířka 835 mm, výška 1130 mm, výška sedla nad zemí 795 mm, rozvor 1490 mm, úhel řízení 27 stupňů, stopa 114 mm, pohotovostní hmotnost 248 kg, objem nádrže 14,6 l/3,5 l rezerva.

Záruka dva roky
Barva bílá, černá, červená
Cena 264 900 Kč



YAMAHA XJR1300

Motor
Čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený čtyřválec, čtyři ventily na válec, rozvod DOHC, elektronické vstřikování, elektrický startér, pětistupňová převodovka, řetěz.

Zdvihový objem 1251 cm3
Vrtání x zdvih 79 x 63,8 mm
Max. výkon 72 kW (98 k) při 8000 1/min
Max. točivý moment 108 Nm při 6000 1/min
Stupeň komprese 9,7:1

Podvozek
Dvojitý kolébkový rám z oceli, vpředu teleskopická plně stavitelná vidlice, Ø 43 mm, vzadu kyvná vidlice z hliníku s dvojicí plně stavitelných komponentů Öhlins, přední dvoukotoučová brzda, Ø 298 mm, čtyřpístkové třmeny, vzadu kotouč Ø 267 mm, jednopístkový třmen.
Ráfky z lehkých slitin, pneu: 120/70 - 17; 180/55 - 17

Rozměry a hmotnosti
Délka 2175 mm, šířka 765 mm, výška 1115 mm, výška sedla nad zemí 795 mm, rozvor 1500 mm, úhel řízení 25 stupňů, stopa 100 mm, pohotovostní hmotnost 245 kg, objem nádrže 21 l/4,2 l rezerva.

Záruka dva roky
Barva černá, stříbrná
Cena 239 990 Kč


Vydáno: 18. 09. 2013

Autor: Jakub Nič (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Honda CB bazar