Harley-Davidson V-Rod 10th Anniversary Edition

Buď teď anebo nikdy. Už jenom pár měsíců do konce roku budete mít šanci postavit si do garáže limitovanou edici sériového "draga" ze zámoří. Má smysl tlačit na pilu a běžet vybírat úspory? A je to fakt takový "drsoň"?

Je to neuvěřitelné, ale těch deset let uteklo jako voda. Moc dobře si vzpomínám na pocity, které ve mne tehdy nové H-D vyvolávalo - byl to šok, revoluce, avantgarda už z obrázku, byl to prostě "ten novej hárlej".

Polovina lidí z branže podezírala Billyho W. Davidsona z toho, že se musel nadobro zbláznit, když dal vývoji kapalinou chlazeného biku pod hlavičkou H-D zelenou, ta druhá naopak z právě představeného Roda šílela. A pak tu byla ještě třetí skupina bikerů, vousatých tradicionalistů a majitelů starých "haryků", které Rod ani trochu nezajímal. A které vlastně nezajímá dodnes.

 Motocykly Harley-Davidson V-Rod 10th Anniversary Edition 2012
Čtyřventil mají na svědomí v Porsche: chodí jako samet.

Když se ohlédnu zpátky, tak se můžů s klidným svědomím řadit do té prostřední skupiny: bike se mi líbil, působil nebývale svěže a elegantně a přitom mu nechyběla určitá dávka ultimativní radikality. Byl prostě "takovej divnej", motocykl inspirovaný mnohem více pachutí spálených gum dragsterových závodů než americkou rozevlátostí a okatou kovařinou. A rozhodně to nebyl bike pro přestárlé legendy s braincapy (s kokosy...) - což mi bylo tehdy hrozně sympatické.

Naopak, Rod táhl mladé a to je přesně to, co od něj v H-D očekávali: skatové tenisky, kapsáče, pořádná integrálka a svižná jízda nejen po městě. Je to zajímavé, ale tohle strašně silné charisma pana Nezávislého si američtí vodníci udrželi dodnes, jako by vůbec nestárli. Ani svými výkony nejsou pozadu, 125 koní a 110 Nm, za tyto hodnoty se 60stupnové čtyřventilové véčko von Porsche rozhodně stydět nemusí. A za to, jak je proměnuje v dobrou náladu jezdce, už vůbec ne!

První, co vás totiž překvapí (krom nezvykle umístěného zapalování u krku řízení, které napoprvé samozřejmě nenajdete) a doslova vás nakope do zadnice, je jeho zátah a taky jeho hebkost. Dost těžko se to k něčemu přirovnává, Maxík je moc, Diavel hrubě, tady působí motor navzdory brachiálnímu nárůstu opravdu velmi kultivovaně - což mám hodně rád a asi v tom nebudu sám.

 Motocykly Harley-Davidson V-Rod 10th Anniversary Edition 2012
Chrom a plameny: lešiči si u této edice Rodu přijdou opravdu na své...

Navíc má krásný, hodně jedinečný hlas a také z vibrací zůstaly jen ty pozitivní. Nebýt jistých specifik, člověk by si i myslel, že tohle železo vzniklo na druhé straně oceánu. O svém původu vás H-D ale velmi rychle ujistí svou hmotností (302 kg s náplněmi), stačí jen zkusit si ho zatlačit na chodník před kavárnou, to je snad lepší, když se holky nekoukají...

Amerika je také ve spoustě chromu a fešáckých doplňků (nový výfuk, řídítka, palubní přístroje atd.), které jsou naleštěné a celkově moc hezky a pečlivě zpracované - tak jak se na výroční edici sluší a patří. Na jednu jedinou věc si budete chvíli zvykat, a tou je nechuť zatáčet, což už je takovou typickou daní za zadní 240mm pneumatiku.

To ale neznamená, že se s tím nedá jezdit nekatolicky, brzdy s ABS (relativně rychle zasahujícím) i pevný rám na to bezesporu mají, ale nadřete se: stupačky se navíc ozývají tradičně hodně brzy. Posaz je fajn, je aktivní a dává vám pocit, že zelené na semaforu tam padají jenom kvůli vám. I když to tak samozřejmě není, vy z nich budete odjíždět jako první.

 Motocykly Harley-Davidson V-Rod 10th Anniversary Edition 2012
Vlevo otáčky, vpravo stav paliva, uprostřed tachometr: kokpit se líbí.

Zrychlení vás nemilosrdně tlačí do opěrky, bike ale stabilně drží směr i stopu, dokud tam těch pět kvaltů prostě nenaklepete - rychle a přesně, stejně jako u japonského motocyklu. A stejně suverénním dojmem na mne působí i podvozek, výtluky pražských dlažeb pobírá velmi velkoryse, snad jen jízda ve dvou je hendikepem. Dokonce i na mokré vozovce nás Rod překvapil předvídatelným podvozkem s přesným vedením. Ne, tohle není typické H-D.

Brát nebo nebrat? Osobně bych sáhl po temné a démoničtější variantě s přízviskem Night. On je totiž V-Rod jinak hrozně hodná motorka - rozhodně žádný krvesaj, jak byste na první pohled řekli. Pokud vyznáváte klasiku, leštění vám nevadí a nejste navíc H-D "ultras", jděte do výroční edice.

 Motocykly Harley-Davidson V-Rod 10th Anniversary Edition 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec s válci do V, sklon 60 stupňů, rozvod DOHC, po dvou nahoře uložených vačkových hřídelích, čtyři ventily na válec, vstřikování ESPFI, řízený katalyzátor se sekundárním vzduchovým systémem, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, řemen.

Vrtání x zdvih 105,0 x 72,0 mm
Zdvihový objem 1250,08 cm3
Jmenovitý výkon 125 k (otáčky neudány)
Max. točivý moment 15,26 Nm při 7000 1/min

Podvozek
Ocelový trubkový rám, teleskopická vidlice, Ø 43 mm, vzadu dvojice pružicích a tlumicích jednotek, nastavitelné předpětí pružin, vpředu čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm, vzadu čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm, integrální brzdový systém ABS, pětipaprsková kola z lehkých slitin.

Pneumatiky 120/70 ZR 19; 240/40 R 18

Rozměry a hmotnosti

Rozvor 1705 mm, délka 2440 mm, výška sedla 675 mm, pohotovostní hmotnost 302 kg, objem palivové nádrže 18,9 litru.

Záruka dva roky
Servisní intervaly 8000 km
Barva: stříbrná
Cena: 18 096 eur

Vydáno: 14. 12. 2012

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Harley-Davidson V-Rod bazar