Harley-Davidson Seventy-Two

Jestli jsem se v téhle sezoně na něco opravdu těšil, byla to "sedmdesátdvojka". Jasně, technika mě asi ze židle neshodí, říkám si, ale ten pocit svobody by tam měl být. Dá mi ho?

U Harleye jsou na pocity nezávislosti opravdoví experti: "Build your bike, build your freedom. Postav si svůj bike, vybuduj si svoji svobodu." Možná to zní jako laciná reklama, ale k té se "ségrou v bordelu"* má opravdu daleko. V Milwaukee totiž celkem přesně vystihli ducha naší rychlé a na konzum orientované doby a nabízí alternativu: hrajte si, podílejte se na vzniku svého motocyklu, buďte alespoň po pracovní době trochu svobodní, zapomeňte na svůj věk, stav svého konta a hlavně - buďte in. Samozřejmě že je to iluze, ale řekněte sami - není krásná?

 Motocykly Harley-Davidson Seventy-Two 2012
Harley se lehce zavlní a zadní kolo začne vytáčet půlkruhy v písku.

72 je štíhlý, jemný bike, ale svou váhu má. Konkrétně přes 250 kilo. Krátce po osmé ho tlačím z garáže a jemné třpytky se v ranním slunci odrážejí jako šupinky zlata. Je to nezvyklé. Každý den od dubna do září vyjíždím z garáže v tu samou hodinu. Už pár let, pohyby se zautomatizovaly, jedna a druhá vrata, odkódovat, pípnutí alarmu, klíčky do zapalování, start. Zavřít vrata jedna - druhá, helma - brýle - rukavice.

Pozor tramvaj. Ale tady ne - stojím před garáží a chvilku se na motorku jen tak koukám. Je pěkná. Zatímco milí spoluobčané spěchají do práce, mně se zastavil čas. Pinstriping na malé osmilitrové nádrži, metal flake jako ze šedesátek, jemná linka, srdce motoru, nikde není nic navíc. Tvrdý náraz kladiva do kovadliny a motor běží. Cítím, že tenhle den bude jiný.

A taky že je. Nejhorší ze všeho jsou kostky. Ty dlažební, a všechny špatné silnice vůbec, protože na těch budete trpět. Seventy-Two je ze svérázné rodiny Sportsterů, a to znamená štíhlou stavbu a obratný, ale tvrdý podvozek. V tomto případě ještě velmi puristicky čalouněný jednosic. Občas to drncne tak, že sjedu ze sedla až na blatník a mám se co držet vysokých ape-hangrů. Hlavně udržet pózu drsňáka...

 Motocykly Harley-Davidson Seventy-Two 2012
Tachometr a pár dalších ukazatelů - co víc potřebujete?

Ba ne, dneska ze mě rebel nebude. Motor Evo táhne, má radost už z volnoběhu a láká ke svižnější jízdě mezi auty, pátý kvalt je tam hned. A k malé zastávce u řeky na ranní cigaretu - je to zvláštní, za ta leta je to poprvé, co něco takového udělám, co nechvátám. Proč taky, říkám si, co mi uteče? Na šotolině vedoucí k Vltavě nechám jemně proklouznout spojku a přidávám plyn. Harley se lehce zvlní a zadní kolo začne vytáčet půlkruhy v písku jako šikovné prsty hrnčíře v mokré hlíně. Ovladatelnost stroje mě překvapuje. Brzdy již méně...

No a co, tak si prostě škrtnete - psát pořád dokola o tom, že Harleye škrtají stupačkami i při přejíždění z pruhu do pruhu, je malichernost. Až stupačky obrousíte tak, že nebudete mít kam dát nohy, tak si koupíte nové. Nebo si je rovnou nechte dát výš. Na dobrém asfaltu si totiž i tenhle kozel nechá leccos líbit. Občas trkne o rámem, občas poodskočí, ale pořád je to zábava. Jezdit rychle na Harleyi je super. Rychle znamená do 140 km/h. A zhruba 140 km - do malé "burákové" nádrže se vejde necelých 8 litrů benzinu, ale tím byste se neměli nechat zneklidnit, rádi si dáte kafe.

 Motocykly Harley-Davidson Seventy-Two 2012
Vše je zpracováno do detailu.

Po cestě z práce přemýšlím, co mě čeká zítra: nafotit tři motorky, kterou, kde a s kým, porada se šéfem, rychle dopsat další test, ať to může grafik stavět. Stává se mi to běžně, ale jen na "sedmdesátdvojce" mě napadlo vzít prostě roha - normálně do zaječích. Dát ženě pusu, sbalit spacák, možná dovolenou a sbohem. Fajn, tak ono to fakt funguje. Takže přece jen rebel?

Samozřejmě že to neudělám a nejspíš to neudělá nikdo z vás, kdo si tenhle bike koupí. Ale ta hra, iluze, že byste vlastně mohli a život by šel dál, ta je svůdná a osvobozující, dává vám nadhled. A ten vám, snad až na Guzzi, dnes už žádný jiný výrobce tak dobře jako Harley-Davidson prodat neumí - tomu říkám marketing. Motocykly ze staré školy si to každopádně zaslouží.

* Lepší ségra v bordelu než brácha na rejži...

 Motocykly Harley-Davidson Seventy-Two 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor
Vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec s válci do V, 45 stupně, čtyři dole položené vačkové hřídele poháněné řetězem, dva ventily na válec, hydraulicky ovládaná zdvihátka, vahadla, rozvod OHV, vstřikování, Ø 45 mm, neřízený katalyzátor, alternátor 357 W, baterie 12 V/12 Ah, mechanicky ovládaná spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, ozubený řemen.

Vrtání x zdvih 88,9 x 96,8 mm
Zdvihový objem 1202 cm3
Jmenovitý výkon 49,0 kW (67 k) při 5950 1/min
Max. točivý moment 96 Nm při 3500 1/min

Podvozek
Dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek, teleskopická vidlice, Ø 39 mm, dvouramenná kyvná vidlice s dvojicí podvozkovových komponentů, možnost nastavení předpětí pružiny, vpředu kotoučová brzda, Ø 292 mm, dvoupístkový plovoucí třmen, kotoučová brzda vzadu, Ø 260 mm, jednopístkový plovoucí třmen.
Vyplétaná kola 2.15 x 21; 3.0 x 16
Pneumatiky 80/90 H 21; 150/80 H 16

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1525 mm, úhel hlavy řízení 60,0 stupně, stopa 134 mm, délka dráhy odpružení 145/54 mm, výška sedla 710 mm, pohotovostní hmotnost 253 kg, objem nádrže 8 litrů, rezerva 3 litry.

Záruka dva roky
Barvy: černá, červená
Cena: od 10 920 eur


Vydáno: 16. 11. 2012

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz