H-D FXDB Street Bob: Born to be... Bob!

Ne, zkomolenina názvu legendární písničky Born to be wild od Steppenwolfu zroku 1968 tady není náhodou. Je to první věc, která vám začne hrát vhlavě potom, co se uvelebíte v single sedle a dotknete se startéru. Není to o rychlosti, není to o posledních výkřicích nejnovějších technologií ani o výkonech. Je to o naprosté pohodě, klidu, stylu a odzbrojujícím pocitu svobody... Harley-Davidson FXDB Street Bob...

Takhle nějak by podle mě měl vypadat chopper: štíhlá stavba, kapkovitá nádrž, vzduchem chlazený v-twin, vysoká řídítka a úzké přední kolo s malým blatníčkem. Street Bob jde na samou podstatu tohoto výčtu a designérům se z něj navíc podařilo vytvořit pěkný vyvážený celek - kus poctivého železa. Celá motorka působí, jako by byla z doby dávno minulé. Naprostá americká klasika, která v sobě ale ukrývá moderní techniku, jež navíc funguje. Tak třeba motor - vizuální óda na téma dvouválec do V, čistá práce. Upřímně staví na odiv své dva mohutné válce s částečně leštěným žebrováním, rozvodové tyčky a masivní kryt primárního převodu. Vstřikovací aparatura je z pravé strany důmyslně skryta pod pochromovaný kryt sání a nalevo ji zapírá houkačka. To, že není vidět, jí ale rozhodně neubírá na funkčnosti, dávkování plynu je jemné a čitelné. Točivý moment 124 Nm při 3250 1/min servíruje Twin Cam 96 bez velkého pobízení pravým zápěstím, na to je třeba myslet hlavně na mokru. Nejednou se mi stalo, že jsem z křižovatky odjížděl s tím, že zadní kolo se chtělo ubírat jakýmkoliv jiným směrem než rovně. Chvíli si také zvykáte, v jakých otáčkách se agregátu nejlépe pracuje, až přijdete na to, že mu vůbec nevadí, když ho malinko popoženete a necháte vytočit, pak vás odmění dynamickou jízdou bez nepříjemných vibrací.

 Motocykly Harley-Davidson FXDB Street Bob 2013

Vibrace jsou vůbec na Street Bobovi kapitola sama o sobě. Vzhledem k tomu, že motor postrádá dvojici vyvažovacích hřídelí (Twin Cam 96B je má) a je v rámu uložen v silentblocích, je chvění všudypřítomné, ale ve finále to není vůbec nic nepříjemného, ba naopak. Zapamatováníhodný okamžik nastane, hned jak stisknete startovací tlačítko, ta hromada železa pod vámi doslova ožije, mohutně se oklepe, vdechne téměř šestnáct set kubíků výbušné směsi a odfoukne si. Jenom škoda, že si neodfoukne hlasitěji a nedá tak najevo svůj bohatý zvukový potenciál. Ten padl za oběť emisním limitům a v doutníkových tlumičích výfuků s přívěrou zcela zaniká. Nabídka laděných koncovek je ale pestrá, tudíž není třeba věšet hlavu, že "Haryk" neštěká tak, jak by měl.

 Motocykly Harley-Davidson FXDB Street Bob 2013

Na výfucích ale spíše zamrzí věc jiná, které je v dané cenové kategorii opravdu škoda - půlprofilové krytky svodů - jako by nešlo použít plnohodnotnou dvouplášťovou trubku, kterou mají i japonské choppery z 90. let a starší. Ale kvalita chromování jako taková mě na H-D dostala, hlavně jeho jemnost a hloubka (při troše péče s hadříkem a leštěnkou není třeba mít doma zrcadla). A to na Street Bobovi toho chromu zrovna moc není. Potemněl i oproti modelu 2012, který už tak přeběhl na temnou stranu. Na letošním kousku jsou navíc v černé vyvedeny i kryty hlav válců, můstky a kluzáky přední vidlice (krásný detail jsou chromované krytky gufer) a kryt baterie. Když už jsme u těch novinek pro letošek, tak je třeba doplnit, že technicky se nezměnilo oproti loňskému modelu nic. Hlavní podíl na inovacích má vizuální stránka věci. Jiné jsou koncovky výfuků, zadní světlo zmizelo z blatníku a jeho funkci převzala kombinovaná směrová světla, aby se ještě více zjednodušila linka stroje a prohloubil se jeho "bobber" styl. Když si navíc pořídíte Boba v barvě Hard Candy Custom ve stylu 70. let s velkými metalickými vločkami (doporučujeme, na sluníčku dělá divy), dá jí odhalený zadní blatník pěkně vyniknout. Odhalený ale zůstane jen do té chvíle, než se rozhodnete vyrazit ve dvou a dokoupíte si zadní sedátko a stupačky.

 Motocykly Harley-Davidson FXDB Street Bob 2013

Pokud FXDB vytáhnete do městského provozu, v žádném případě neudělá svému jménu ostudu. Vzhledem k jeho hmotnosti a rozměrům je v ulicích velkoměsta až s podivem hbitý (ve srovnání např. se Softailem Breakout) a ostrou zatáčku s ním po troše cviku vyseknete raz dva. Limit náklonu vám nejprve dají najevo šrouby krytek spodního výfuku, dokonce dříve než stupačky. Ty hlásiče náklonu postrádají, stejně jako vratnou pružinku při sklopení, může se tak stát, že si je na semaforech občas nohou sklapnete. Výborně zvolené je však jejich umístění, ideální pro ty, kteří nejsou zvyklí na ortodoxní chopper posaz s nohama daleko dopředu. Jízdní pozice na Bobovi je celkově uvolněná a příjemná, ruce jsou tak akorát vysoko, nestavitelné páčky spojky a brzdy padnou dobře do ruky a staré známé rčení o sedacím svalu a kuchyňském náčiní by si díky tvarování sedla zasloužilo zrevidovat. Podvozek je nastaven tak akorát, žádná velká houpačka ani vězeňská pryčna. Zadní konveční dvojité tlumiče poskytují dostatek informací o dění pod zadním blatníkem a přední vidlice (ve srovnání se zadní částí znatelně měkčeji nastavená) pobere i prudší brzdné manévry. Jeden čtyřpístek vpředu si i s chasnickou hmotností stroje poradí úctyhodně, vydatně mu u toho sekunduje i zadní dvoupístek. Brzdy jsou na 400 eur drahé přání vybaveny systémem ABS, který má sice malinko hrubší impulzy regulace, ale na kluzkém povrchu je vás schopen dostat z nejedné šlamastyky. Navíc ho vizuálně ani nevnímáte, protože se jeho snímače podařilo ukrýt do nábojů kol - vše se zkrátka podřídilo maximálně klasickému vzhledu a to se nám líbí!

 Motocykly Harley-Davidson FXDB Street Bob 2013



TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR
Vzduchem chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 45 stupňů Twin Cam 96, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, šestistupňová převodovka, řemen.
Vrtání × zdvih: 95,3 × 111,1 mm
Zdvihový objem: 1585 cm3
Stupeň komprese: 9,2:1
Jmenovitý výkon: 56,0 kW (76 k) při 5250 1/min
Max. točivý moment: 124 Nm při 3250 1/min

PODVOZEK
Dvojitý kolébkový ocelový rám, teleskopická vidlice, ocelová kyvná hliníková vidlice, dvě pružicí jednotky, kotoučová brzda vpředu, čtyřpístková pevná čelist, kotoučová brzda vzadu, dvoupístková plovoucí čelist, ABS.
Kola ocelová s výpletem 19 palců vpředu, 17 palců vzadu
Pneumatiky: 100/90-19; 160/70-17

ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1630 mm, úhel hlavy řízení 29,0 stupně, výška sedla 680 mm, hmotnost s plnou nádrží 305 kg, objem nádrže 17,8 litru.

CENY bez DPH:
11 160 eur (černá)
11 410 eur (volitelné barvy)
11 785 eur (volitelná dvojbarevná kombinace)
11 990 eur (Special Edition)

Vydáno: 11. 11. 2013

Autor: Petr Slezák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Harley-Davidson Dyna Street Bob bazar