Ducati Hyperstrada: Hyperpunk

Myslíte si, že by cestování na motocyklu mělo probíhat víceméně vklidu, vpohodě, bez pachu spálené gumy a soběma koly na zemi? Pánové zitalské továrny vBologni si to rozhodně nemyslí. A proto pustili do světa Hyperstradu!

Rozkaz marketingového oddělení zněl jasně: "Vezměte nového Hypermotarda, udělejte z něj menšího chuligána a přidejte mu vlohy pro cestování." Určitě vás zajímá, zdali se Italům podařilo takové zadání splnit. Moje odpověď je poměrně jednoduchá a nasnadě: "Ne, nepodařilo." Tedy ne doslova. Z chuligánství Hypermotardu nepostrádá Hyperstrada ani píď, zůstalo zde v nezměněné intenzitě. Co se ale v Borgo Panigale podařilo, bylo dostat do Strady trochu cestovatelských genů. Zvláštní mix těchto vlastností pocítíte, hned jak se poprvé usadíte v příjemně tvarovaném a hodně vybraném sedle s dobře vypadajícím červeným prošíváním. Ruce položíte na rovná široká řídítka, podíváte se před sebe a řeknete si: "Kde ta motorka je?" Motardový původ zkrátka nezapře (podrobný rozbor rozdílností celé Hyperrodinky najdete v Motocyklu 4/2013). V podstatě sedíte na nádrži a máte najednou všechno tak nějak blíž. Jinak je ale pozice za řídítky uvolněná a ani po větší porci kilometrů nijak nesužuje. Dokonce ani spolujezdkyně si po delší jízdě v kuse nestěžovala na nepohodlí, což mě při pohledu na sedátko spolujezdce překvapilo. Praktická jsou i madla, která zároveň slouží jako plotna pro uchycení kufru. Bez bagáže si totiž na Hyperstradu nenaložíte nic, pod sedlo nacpete akorát tak doklady a s trochou štěstí krabičku cigaret.



Velký krok vpřed oproti starému Hypermotardu udělali páni inženýři s motorem. Ve Stradě již nenajdete extravzteklou vzduchem chlazenou jedenáctistovku (nebo 796). Nově se v rámu usadila Testastreta 11° (11° značí časování otevírání ventilů) s 821 cm3. Motor má nejen krásný zvuk, ale také výborně jede. Jeho 110 koní při 9250 1/min je hodnota z kategorie "akorát, více netřeba". Z agregátu je vyloženě cítit, že má rád plný plyn, a svým chováním vás stále vybízí k nepravostem. Pokud kličkujete po magistrále a chcete ho zklidnit, stačí přepnout na mód Urban, který mu ubere 35 koní, a on rázem zjihne. Stejně si to chce ale zvyknout na práci se spojkou s lock upem (při akceleraci přitlačuje lamely) a plynem, abyste v zácpách neposkakovali jak na divoké koze. Převodovka má poměrně cestovní ambice, šestý rychlostní stupeň se vyloženě chová jako dálniční overdrive.


Tak takhle nějak probíhá obyčejná nedělní vyjížďka na Hyperstradě.

Dobrý motor by ale moc neznamenal, nebýt dobrého podvozku. Ten na Hyperstradě tvoří přední 43mm USD vidlice bez možnosti nastavení a vzadu přímo přikloubená kompletně nastavitelná centrála Sachs. Obojí je v sériovém nastavení lehce vyměkčeno, tudíž z vás české silnice neudělají šlehačku. Průjezd zatáčkou si však na Stradě žádá cvik, zejména nájezd do ní. V tomto ohledu je hodně svéhlavá, ale když už se naučíte, jak ji tam zlomit, začnete si to jak se patří užívat. Zatáčková euforie skončí ve chvíli, kdy svou přítomnost zdůrazní hlavní stojánek, jehož patky se rvou s asfaltem o každý milimetr v ještě hodně střízlivých úhlech náklonů. Taková šarvátka dokáže nepříjemně přizvednout v oblouku celý stroj. V případě, že by šlo hodně do tuhého, přispěchá na pomoc elektronika.


Nové jádro s původem v Multistradě se postaralo o zjemnění projevu stroje.

V rámci balíčku Ducati Safety Pack je Hyperstrada vybavena kontrolou trakce a ABS. K dispozici jsou tři módy chování motoru a elektroniky - Sport, Touring a Urban (75 k). Jednoduše je přepínáte tlačítkem na řídítkách. Každý z nich má továrně přednastavené hodnoty působení ABS (dva stupně) a kontroly trakce (osm stupňů). Ty si lze v servisním menu dále individuálně navolit. Důležité ale je, že všechna ta elektronika funguje. Kontrola trakce zasahuje jemně, někdy možná zbytečně brzo. Stejně jsem si ale říkal, že je až děsivé, jakou jistotu z motorky máte, ale přitom cítíte, jak se vám smýká zadní kolo. Brzdy Brembo s radiálními brzdiči ve spojení s nejmodernějším systémem ABS - Bosch 9MP snad ani nepotřebují komentář.


Digihry let devadesátých by mohly závidět.



Jak to vidí:

Martin Tománek, 35 let, šéfredaktor a zapálený italofil...
Asi stárnu: nikdy jsem se netajil tím, že mám rád ducatí vzduchem chlazené dvouventily. Jejich hrubost, temperament a do určité míry také jejich nevychovanost, která dávala zapomenout na sterilní dokonalost japonských řadových čtyřválců. Motor nové Strady je jinde - samet, síla, temperament, kontrolovanost, reaguje na každý váš povel s jemným uzarděním a o to větší razancí. Moc mě baví a přiznám se, že jsem si v sedle Strady na starý vzducháč ani nevzpomenul - buď je něco špatně se mnou nebo to v Bologni začali dělat prostě ještě lépe. Strada celkově není motorka pro "strejdy", je třeba se na ní hýbat, pracovat s ní, komunikovat. Což se mi v pražském provozu dost často nechce. Jakmile ji ale vytáhnete do zatáček, zažijete nebe na zemi! I bez přítelkyně...




TECHNICKÉ ÚDAJE:

MOTOR

Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, desmodromický ventilový rozvod, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování Magneti Marelli, mechanicky ovládaná vícelamelová antihoppingová lockup spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz, sekundární převod 15/45.

Vrtání × zdvih: 88 × 67,5 mm

Zdvihový objem: 821,1 cm³

Stupeň komprese: 12,8:1

Jmenovitý výkon: 81,0 kW (110 k) při 9250 1/min

Max. točivý moment: 89 Nm při 7750 1/min


PODVOZEK

Příhradový rám z ocelových trubek, šroubovaný litý podsedlový rám, teleskopická vidlice, Ø 43 mm, jednoramenná kyvná hliníková vidlice, přímo přikloubený vyosený plně nastavitelný progresivní zadní tlumič Sachs monoshock, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové radiální čelisti, axiální brzdová pumpa, kotoučová brzda vzadu, Ø 245 mm, dvoupístková plovoucí čelist, ABS, kontrola trakce.

Litá hliníková kola 3,50 × 17; 5,50 × 17

Pneumatiky 120/70 17; 180/55 16

ROZMĚRY A HMOTNOSTI

Rozvor 1490 mm, úhel hlavy řízení 64,5 stupně, stopa 104 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 150/150 mm, výška sedla 830-850 mm, hmotnost s plnou nádrží 204 kg, objem nádrže 16,0 litru.

Záruka: dva roky

Servisní intervaly: po 15 000 km (ventily 30 000 km)

Barvy: bílá, červená

Cena: 12 130 eur

Vydáno: 11. 10. 2013

Autor: Petr Slezák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Ducati Multistrada bazar