Ducati Hypermotard: Kamarád do deště

Nechápu, jak to ti Italové dělají: nový motor Ducati o objemu 821 cm³ vydává zvuky jako hromobité, které se přes nás právě teď přehnalo... Nový Hypermotard má každopádně talent a dovede se blýsknout dokonce i na vodě.

Čas je v dnešních dobách velmi luxusní, nedostatkové zboží. A co teprve když jde o představení nového motocyklu. Italským vnitrozemím se prohání jedna bouřka za druhou, lije jako z konve a my máme v jinak typicky našlapaném novinářském programu najednou času habaděj. Co s ním? V případě prvního svezení na Ducati to není až takový problém, tyhle motorky jsou totiž vysloveně "koukací".

A tak obcházíme s kolegy z ostatních časopisů novinku kolem dokola, pokuřujeme, mudrujeme, sem tam někdo z nás vyběhne zkontrolovat intenzitu deště... Je jen málo motorek, u kterých byste to vydrželi dělat celé odpoledne a nevypadali přitom vysloveně znuděně. Hypermotard můžete ale obejít, kolikrát chcete, a stejně zase narazíte na nějaký nový láskyplně vyvedený detail.

 Motocykly Ducati Hypermotard 2013
Kompletní: je zde všechno od ukazatele vnější teploty až po jízdní charakteristiku.

Nebo před ním můžete nábožně stát a obdivovat důslednost vedení jeho linií, to už je fuk. V každém případě dojdete vždy ke stejnému výsledku: modelem Hypermotard zredukovala Ducati motocykl na jeho podstatu. Ani po delším ohledávání člověk neobjeví nic, co by pohřešoval. A také nic, co by přebývalo. Chladicí žebra starého, vzduchem chlazeného dvouventilu? Ani si na ně nevzpomenete. Nový chladič kapaliny? Fajn, a co má být? Ani jedno z toho nevzbuzuje pozornost, v žádném případě ne negativní.

Co ale naopak upoutá, je k zadnímu kolu těsně přivinutý tlumič výfuku (pozor, delší tlumič Termignoni na fotografii je z nabídky příslušenství). Při tomto pohledu se nikomu nezasteskne po starém výfuku pod sedlem. Stejně tak vydařená je nová, výrazně plošší linie nádrže a sedla s citelně větším rozestupem mezi sedlem a řídítky. Záměrem byla "větší přívětivost k jezdci", vysvětluje nám vedoucí projektu Federico Sabbioni.

Předchůdkyně prý byla super, ale někdy trochu bestie, co v každodenním provozu ocení jen skalní příznivci. Nová pozice sezení se stupačkami, které jsou nyní posunuté o sedm centimetrů dopředu, je opravdu mnohem pohodlnější. Celkem o 20 milimetrů menší výška sedla (nyní 870 milimetrů u standardní verze Hypermotard, 890 mm u SP) zase usnadňuje nasedání osobám menšího vzrůstu.

 Motocykly Ducati Hypermotard 2013
Kompaktní: pružicí jednotka se opírá přímo o kyvnou vidlici a rám.

Připočtěme ještě větší nádrž (šestnáct místo dvanácti litrů), což bylo vzhledem k vyžadované štíhlé linii velmi obtížné zapracovat, díky tomu ale Hypermotard konečně docílil řádného dojezdu a stal se tím zase o krapet praktičtějším. Podíl na tom má přirozeně i zcela nový motor Testastretta o velikosti 821 kubíků, který spotřebuje o poznání méně paliva a jehož méně "ostré" překrytí ventilů jedenáct stupňů umožňuje stejnoměrný průběh točivého momentu. A potom taky...

Dost, stop, to stačí! I když by nám toho Sabbioni určitě dokázal navykládat mnohem víc, déšť nedéšť - my chceme jezdit. Zažít tuhle fešandu na vlastní kůži a zkusit zjistit, co umí nový motor, který má sice nominálně o plných 19 k víc než starý agregát třídy 1100, ale také výrazně menší točivý moment (89 ku 105 newtonmetrům) při otáčkách vyšších než 2000 1/min.

Jdeme na to: oba písty o průměru 88 milimetrů se přehoupnou přes horní úvrať a pak se nový stroj rozburácí a pokládá sytý zvukový koberec na celý rezort Ascari. Není pochyb, v tomto ohledu člověk starý stroj rozhodně nepostrádá - jak to jen ti Italové dělají, že jim ty biky tak krásně hrají... Vymačkávám spojku s lankem (nyní také v Bologni), řadím za jedna a vyrážím do vody. Jedno se Sabbionimu musí nechat, motor nám servíruje až na malý propad při 5000 1/min svůj výkon vyloženě lineárně.

 Motocykly Ducati Hypermotard 2013
Důsledné: zredukovaná zadní část rámu se skrytými držadly vedle zadních světel.

Pryč jsou doby radikálních útoků točivého momentu starého, vzduchem chlazeného motoru "srdcaře", který dokázal uchystat spoustu zábavy, ale za takřka stejných podmínek i nemálo mrzutostí. Zato nový model se od 6000 1/min vytáčí jedna radost, jako samet, chtělo by se říct, kdyby to u Ducati neznělo tak nějak blbě. Škoda že není sucho - nový systém ride-by-wire přeměňuje povely nyní čistě elektronické rukojeti plynu přesně a vypočitatelně.

Navíc tu máme podvozek, který se nyní prezentuje sice sportovně tuhým způsobem, ale ne s přehnanou tvrdostí. A asistenční systémy, které nejen že jsou mnohonásobně individuálně nastavitelné a uživatelsky příjemně vybavené třemi jízdními charakteristikami, ale také citlivě regulují.

Pocit bezpečí se šíří po palubě a člověk má pocit, že i na té vodě úplně cítí, jak se SP na svých lehkých kovaných kolech a se svou plně nastavitelnou vidlicí Marzocchi o průměru 50 milimetrů z Panigale (úspora dvou kilogramů oproti standardnímu dílu) vrhá do šikan okruhu Ascari. Jak se s elánem prohání po rovinkách, kde je nyní mnohem stabilnější než kdy předtím. Jak vehementně zpomaluje a nadlehčuje záď (v modu Race nového ABS), aby se s vervou vrhla do dalších zatáček.

Jak jste asi vytušili, podmínky k testu nebyly zrovna ideální, jedno ale můžeme s klidným svědomím potvrdit - nový Hypermotard je lidštější a vychovanější. S ostatními kolegy se shodujeme, že ani jedna z těchto vlastností nám popravdě vůbec nevadí. A všichni se těšíme na první suchý domácí test.

 Motocykly Ducati Hypermotard 2013

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec s úhlem válců 90 stupňů, po dvou nahoře uložených, ozubeným řemenem poháněných vačkových hřídelích, čtyři ventily na válec, desmodromické ovládání, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 52 mm, řízený katalyzátor, alternátor 520 W, akumulátor 12 V, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky, sekundární převod 45:15.

Vrtání x zdvih 88,0 x 67,5 mm
Zdvihový objem 821 cm³
Stupeň komprese 12,8:1
Jmenovitý výkon 81,0 kW (110 k) při 9250 1/min
Max. točivý moment 89 Nm při 7750 1/min

Podvozek
Příhradový trubkový ocelový rám, obrácená vidlice, Ø 43 mm [obrácená vidlice, Ø 50 mm, nastavitelné předpětí, tahový a tlakový útlum], jednoramenná kyvná hliníková vidlice, přímo přikloubená centrální pružicí jednotka, nastavitelné předpětí, tahový a tlakový útlum [nastavitelné předpětí, tahový a tlakový útlum], dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 245 mm, dvoupístková pevná čelist, ABS, kontrola trakce.

Litá hliníková kola [kovaná hliníková kola] 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
Obutí v testu Pirelli Diablo Rosso II [Supercorsa SP]

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1500 [1505] mm, úhel hlavy řízení 64,5 stupně, stopa 104 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 170/150 [185/175] mm, výška sedla 870 [890] mm, suchá hmotnost 175 [171] kg, objem nádrže 16,0 litru.

Záruka dva roky
Servisní intervaly každých 15 000 km
Barvy červená, černá [červená/bílá]
Cena 10 870 eur

Vydáno: 11. 08. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Ducati Multistrada bazar