Ducati 848 Evo

Se svým objemem motoru stojí tak trochu mimo hlavní kategorie, podobně jako GSX-R 750. Možná právě proto si ale zaslouží naši pozornost. Kdo si myslí, že na pořádnou jízdu potřebujete litra, měl by se na 848 posadit a pořádně otočit plynem.

O tom, že Italové a konkrétně Ducati umějí postavit krásnou motorku, nemůže být pochyb. 848 Evo v matné černé barvě není výjimkou a to píšu i přesto, že mám radši biky barevnější. Jasně, v nabídce najdete ještě bílou a červenou, ale tahle temná varianta je něčím nebezpečné lákavá. Je nenápadná a při pohledu zepředu na vás z temné kapotáže "pokukují" přimhouřená světla.

Můžete chodit dokola celé hodiny, vychutnávat si pohled na každý detail a zároveň z matného laku odstraňovat šmouhy, které na něm zanechá byť jen drobný a letmý dotek. Tomu říkám náročná údržba. Ale dost bylo kochání, motorky nás mají přece vozit, tak proč otálet.

Pokaždé, když se posadím na nějaký sportovní model Ducati, mám pocit, že si v Itálii pletou motorku s nějakým starověkým mučicím nástrojem. Tvrdé sedlo, nekompromisní posaz a slovo pohodlí se neodváží použít ani ti nejotrlejší bikeři. Ale hledá snad někdo u 848 pohodlí? Na druhou stranu motorka nabízí poměrně hodně místa, takže pokud jste překonali výškovou hranici 185 cm, nemusíte se bát vyhoupnout do sedla.

 Motocykly Ducati 848 Evo 2012
Vítejte ve světě 848, tady se flákat nebudete.

Za řídítka se poskládáte bez sebemenších náznaků útrap. Po otočení klíčku vás pozdraví displej, kde se dozvíte, že skutečně sedíte v sedle modelu 848. Zmáčknete startér a celá ta italská mašinerie se probudí k životu, bike se rozvibruje a srdce milovníků dvouválcových strojů se rozeběhne jak po zásahu defibrilátorem.

I když spojka už dávno necinká a její lamely se nyní koupou v olejové lázní, nepatří její zmáčknutí k nejlehčím úkolům. A nejlehčí není ani jízda ve městě. Proč nemůže naše redakce sídlit někde u krásné klikaté silničky v zemi nikoho, proběhne mi hlavou otázka, když si s černou kráskou razím cestu městskými kolonami. Tohle je vážně utrpení, motor vyžaduje neustálou práci se spojkou a ta zase pomalu, ale jistě odrovnává moje předloktí.

Když se Ducati ohřeje, pořádně si "odfoukne" a proud horkého vzduchu bohužel zasáhne jezdcovy nejintimnější partie, připadám si jako kus masa pečený v horkovzdušné troubě. Řazení jednotlivých převodových stupňů už jsem zažil i jemnější, převodovka je sice přesná, ale stejně jako spojka vyžaduje větší sílu. Ale poprvé se ukazují i pozitivní stránky stroje, trefit se mezi auta je hračkou, a když vám některý z neopatrných řidičů zkříží cestu, stačí polechtat brzdovou páčku a stojíte.

Konečně se vymotávám ven a můžu si užít všechno, co mi 848 nabízí. Motor nastupuje celkem hrubě, ale jeho zátah je vynikající. Motorka se vám nesnaží ujet jako převýkonovaný litr, ale s přiměřenou silou vás mrští vstříc nepovoleným rychlostním hranicím. Nemáte pocit, že by vás tenhle dvouválce někde děsil, klidně můžete otočit plný plyn a maximálně si užít ten krásný průběh výkonu a točivého momentu.

 Motocykly Ducati 848 Evo 2012
Tyhle Bremba chceme na každé motorce.

Nechybí ani pořádná výkonová špička, tolik důležitá pro sportovní stroje. 140 dvouválcových koní potkáte, až když digitální ukazatel otáček protne hodnotu 10 500 1/min, maximální točivý moment 98 Nm máte v tu chvíli již za sebou, a to v 9750 1/min. Celý ten zážitek je doprovázený krásnou zvukovou kulisou, která k bikům od Ducati neodmyslitelně patří.

Jeho cílem není rozmazlovat vaše pozadí, ale udržet obě lepivé pneumatiky v tom největším možném kontaktu se silnicí. Samozřejmě že se budeme věnovat podvozku. Jako všechno na 848 i podvozek působí na první dojem hodně tvrdě, jenže ten dojem z podvozkových komponentů u mě přetrval během celého testu. Ani přes možnost nastavení (vidlice i centrál jsou kompletně nastavitelné) jsem se do žádných experimentů nepouštěl. Prostě nebylo třeba.

Bohatě stačilo potkat pořádnou zatáčku se slušným povrchem, očima si vyhlídnout tu nejideálnější linii a o zbytek se Ducati postarala téměř sama. Samozřejmě zapomeňte na cestovní posaz, sedíte přece na 848, takže pořádně vysednout a hezky na kolínko. Bez sebemenšího zaváhání, ztráty důvěry nebo náznaku neklidu, pěkně po italsku a s grácií. Svou nemalou zásluhu na skálopevné stabilitě mají samozřejmě i pneumatiky Pirelli Diablo Supercorsa, které držely jako přibité.

Brzdy vynikají na matně černém stroji už při prvním pohledu. Mnohem více vás nadchne jejich dechberoucí účinek a ohromující síla. Čtyřpístkové radiální brzdiče značky Brembo jsou špičkou mezi brzdami. Když zmáčknete páčku, prvních několik milimetrů je brzdný účinek velice mírný, následně se ale čtyřpístky zakousnou a vy máte pocit, že vás za přední kolo chytil komiksový hrdina Hulk.

 Motocykly Ducati 848 Evo 2012
Na místo spolujezdce by mě nikdo nedostal.

Motorka se předním kolem doslova zakousne do asfaltu, ale vy jste stále schopni brzdný účinek dokonale regulovat. Ten malý kousek kroku páčky, kdy se brzdy jen připravují, lze považovat za bezpečnostní rezervu před následným prudkým zpomalením. Lépe už to snad vážně udělat nelze.

Když to dáte dohromady, vyjde vám skvělá sportovní motorka, která nepřipouští téměř žádné kompromisy. Sedlo spolujezdce je opravdová nouzovka a neznám nikoho, kdo by se na něj posadil dobrovolně. Na nepohodlí si po několika dnech zvyknete, ale na rovinu přiznávám, že na delší cestu bych se jen tak nevydal.

Hlavní myšlenkou Ducati je jízda na kvalitních silnicích nebo závodním okruhu, kde se může potenciál téhle Italky projevit naplno. Zapomeňte na elektronické asistenty, všechno je jen a jen na vás. To, co mě na 848 Evo bavilo nejvíc, je pocit, že dokážu alespoň zčásti motorku využít, což u litrových superbiků zažije jen málo jezdců. Možná nebudete moci chlapům v hospodě vyprávět o dvousetkoňovém stádu ve vašem motoru, ale za jízdy si se 140 koníky užijete mnohem víc legrace.

 Motocykly Ducati 848 Evo 2012
Tvrdost Ducati je neuvěřitelná, ostatní supersporty působí jako pohodlná sofa.

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Kapalinou chlazený, čtyřdobý dvouválec do L, desmodromický rozvod, čtyři ventily na válec, vstřikování paliva Ø 60 mm, hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, katalyzátor, šestistupňová převodovka, řetěz

Vrtání x zdvih 94,0 x 61,2 mm
Zdvihový objem 849,4 cm³
Výkon 103 kW (140 k) při 10 500 1/min
Točivý moment 98 Nm při 9750 1/min

Podvozek
Příhradový rám z ocelových trubek, plně nastavitelná obrácená vidlice Showa Ø 43 mm, plně nastavitelná tlumicí a pružicí jednotka Showa, jednoramenná kyvná vidlice, vepředu dvojitá kotoučová brzda Ø 320 mm, čtyřpístkové radiální brzdiče Brembo Monoblock, vzadu jednoduchá kotoučová brzda Ø 245 mm, dvoupístkový brzdový třmen

Pětipaprsková kola z lehké slitiny 3.50 x 17; 5.50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1430 mm, dráha tlumičů vepředu/vzadu 127/120 mm, výška sedla 830 mm, suchá hmotnost 168 kg, palivová nádrž 15,5 l

Záruka dva roky
Barvy: červená, matná bílá, matná černá
Cena: 14 170 eur


Vydáno: 06. 12. 2012

Autor: Michal Hrubec (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Ducati 848 bazar