Dakar 2012

Josef Macháček na Dakaru končí.


Je velice smutné co se letos přihodil na dakarské rallye. Náš jednoznačně nejúspěšnější závodník v kategorii čtyřkolek a několikanásobný vítěz Dakaru nedostal možnost v letošní soutěži pokračovat. Abychom vám co nejlépe popsali, co se přesně přihodilo a proč Josef Macháček končí, přinášíme zprávy přímo od KM Racing teamu a to do první chvíle, kdy nastaly problémy při přejímkách.

Argentinci protestují proti quadu jezdce KM Racingu. Prý nevychází ze sériového modelu.

Poslední hodiny roku 2011 nejsou pro tým KM Racing v Mar del Plata právě pohodové. Těsně před novoročním startem Rallye Dakar zpochybnili komisaři při přejímkách skutečnost, že čtyřkolka Josefa Macháčka vychází ze sériového modelu. Situace se musí urychleně vyřešit, neboť start 34. ročníku už doslova klepe na dveře.

„Dnes jsem oběhal snad všechny důležité lidi počínaje zástupcem Mezinárodní motocyklové federace FIM, přes jury a sportovním ředitelem soutěže Davidem Casterou konče. Někteří argentinští jezdci totiž podali protest, že Pepa a dalších pět jezdců nemají čtyřkolky v souladu s reglementem FIM, který vyžaduje, aby závodní speciály vycházely ze sériových modelů,“ hlásil z Mar del Plata organizační manažer KM Racingu Martin Pabiška.

Tuto změnu provedla FIM během roku, ale její výklad je nejednoznačný. „Na druhou stranu je v pořádku ta čtyřkolka, která má homologaci na silnici, a tudíž má i techničák. A to Pepova Panda splňuje. Pokud se však podíváme na všechny quady, tak žádný není sériový,“ podotkl Pabiška.

Situace možná dospěje k rozhodnuti, že bude zřízena speciální kategorie. „Uvidíme, jak si s tím pořadatelé poradí, každopádně využijeme při jednání všech povolených možností, aby mohl Pepa statovat. Sám Castera mi potvrdil, že je to velmi složitá situace,“ dodal.



Josef Macháček absolvoval první etapu Rallye Dakar mimo soutěž čtyřkolových motocyklů

Zápletka s nepříjemnou pachutí se částečně vyřešila, ale situace zůstává i nadále nepřehledná. Tak by se dala shrnout kauza, v níž byl Josef Macháček spolu s šesti dalšími evropskými čtyřkolkáři nejdříve vyřazen z Rallye Dakar, ale v neděli do dvoutýdenní soutěže odstartoval. Pilot stáje KM Racing zajel devátý čas, ale organizátoři oznámili, že spolu s Poláky Lukaszem Laskawiecem, Rafalem Sonikem a Maciejem Albinowskim, Francouzi Christophem Declerckem a Antoinem Lecomtem a Italem Norberto Canganim startuje mimo soutěž.

Za vyřazení sedmi Evropanů stál protest argentinských jezdců a jejich argumentem bylo, že čtyřkolky uvedených závodníků se příliš odlišují od sériových modelů. Macháček a spol. pak podali protest proti rozhodnutí jury. Její stanovisko zatím oficiálně nezaznělo, nicméně všichni jmenovaní nastoupili na start první etapy. Napadení nesériovosti evropských čtyřkolek je svým způsobem dost kuriózní, protože i stroje Argentinců mají k sériovým quadům hodně daleko. Důvodem je skutečnost, že k zvládnutí tak těžké soutěže jako je Rallye Dakar je nutné na čtyřkolovém motocyklu udělat řadu úprav.

Jihoameričané mají usnadněnou cestu vítězství

Argentinci se při protestu zaměřili na motor Yamaha TDM Macháčkova stroje, a to díky tomu, že pořadatelé krátce před startem vydali předpis, podle nějž jsou do závodu připuštěny pouze sériové stroje, u nichž bude v průběhu rallye umožněna výměna motoru. Macháčkův motocykl je odvozený od Yamahy Raptor, ale motor ze sériového stroje by podle pětinásobného vítěze Rallye Dakar tak náročnou soutěž nevydržel, a proto používá agregát TDM převložkovaný na objem 750 ccm. Ten má parametry série, ovšem zda celý čtyřkolový motocykl v této podobě odpovídá reglementu, to už záleží na subjektivním pohledu komisařů.

Představitelé sedlčanské stáji jsou z celé situace pochopitelně rozčarováni. „Naše stanovisko je jasné. Je požadována národní registrace stroje a použití sériového motoru. Registraci máme a sérii nikdo nedefinuje. Jsou to čtyři kusy, nebo sto? Výklad je nejasný, a tudíž závislý na subjektivním posouzení. Podali jsme protest, který bude posouzen v den první etapy. Pořadatelé nabídli, že by evropští favorité mohli startovat mimo pořadí jako zvláštní podtřída čtyřkolek, což ale není pro Josefa zajímavé. Konečné rozhodnutí o startu necháme na něm a vyčkáme rozhodnutí o protestu,“ řekl šéf týmu KM Racing Martin Macík.

Podle spolumajitele stáje Martina Pabišky je podivným zásahem celá kategorie čtyřkolek znehodnocená. „Namísto špičkově obsazené třídy a velkolepého souboje se stane jen fraškou vytvořenou pro několik domácích a pár dalších jihoamerických závodníků, založenou na nejistých pravidlech se subjektivním výkladem. Závodníci tu jsou od toho, aby bojovali o umístění, nic jiného pro ně nemá smysl. Vývojem událostí jsme rozhořčeni. Nečekáme, že se pořadatelé k našemu protestu postaví kladně – to by ztratili tvář a závod čtyřkolek jim za takovou ostudu nestojí,“ dodal zklamaně. Celá záležitost z pohledu odstavených jezdců vypadá tak, že nyní mají slavní argentinští bratři Marcos a Alejandro Patronelliové, jejich krajané, či další Jihoameričané usnadněnou cestu k vítězství.



Pořadatelé zamítli protest týmu KM Racing a jezdec se rozhodl odstoupit ze soutěže.

Protest Josefa Macháčka pořadatelé Rallye Dakar definitivně zamítli a ten se rozhodl ukončit své účinkování v jihoamerických etapách. Čtyřiapadesátiletý jezdec byl stejně jako šest dalších čtyřkolkářů při přejímkách vyřazen z rallye kvůli údajné nesériovosti svého stroje Yamaha Raptor a první dvě etapy absolvoval podmíněně. Jeho plnohodnotné účasti nepomohla ani snaha týmu KM Racing dokázat, že čtyřkolka pětinásobného dakarského šampiona splňuje všechny homologační požadavky.

„Z hlediska sportovního i z hlediska minulosti pětinásobného vítěze Dakaru nemám za těchto okolností motivaci pokračovat. Postavil jsem konkurenceschopný stroj, schopný bojovat s nejlepšími, ale moje další účast v takovém případě ztrácí smysl. Na Dakaru jsem něco dokázal a mým cílem bylo na minulé úspěchy navázat. Nebudu riskovat zdraví a rozbití vozidla, jestliže mi není umožněno soutěžit s nejlepšími v mé kategorii,“ vyjádřil se k situaci jezdec, který byl po protestu argentinských soupeřů spolu s několika soupeři přeřazen do zvláštní třídy mimo oficiální pořadí a další pokračování v soutěži za těchto okolností odmítl. Přitom Francouzi Declerckovi, který byl postižen stejně jako český závodník, pořadatelé mezitím homologaci jeho quadu schválili a pustili ho do závodu.

„Jedna věc je sport a druhé hledisko je zdravotní – pokud bych jel mimo oficiální pořadí, pak jakýkoli zdravotní problém nebo kolize by se nesetkaly s takovou lékařskou odezvou, jako kdybych jel v čele pořadí čtyřkolek," pokračoval Macháček a dodal: „Kdyby mi bylo třicet a jel jsem druhý Dakar, snad bych i motivaci pokračovat mimo oficiální pořadí našel. Tento Dakar jsem ale bral jako završení a korunovaci své čtyřkolkářské kariéry a z tohoto pohledu nevyšel. I tohle bohužel patří k našemu sportu.“

Celý případ se zdál od začátku podezřelý v tom, že Macháček nejdřív kompletním procesem předstartovních přejímek prošel. „Teprve až později přišli komisaři a oznámili nám, že se vyskytl problém,“ sdělil manažer KM Racingu Martin Pabiška s tím, že sporným bodem měl být paragraf 37P3 odstavec 2 regule pro kategorii Moto/Quad. „Ten je ale na chlup stejný jako pro loňský Dakar,“ konstatoval.

Nové pravidlo, které povoluje během soutěže měnit motory u motocyklů a čtyřkolek, se pětinásobného dakarského šampiona ani Poláků, kterým Macháček své quady dodává, netýkalo. Naproti tomu Jihoameričané se výměně nevyhnou, za což však mají dostat penalizaci. „To by je pak v soutěži samozřejmě znevýhodnilo, ale jedná se jen o naše spekulace,“ dodal Pabiška.

Josef Macháček se na čtyřkolce poprvé zúčastnil Dakaru v roce 1999. První start mu sice kvůli poruše stroje nevyšel, ale už o rok později zvítězil. Vítězství dokázal do roku 2009 ještě čtyřikrát zopakovat.

Zdroj: KM Racing


Vydáno: 03. 01. 2012

Autor: Michal Hrubec (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Yamaha TDM bazar