Bridgestone Battlax Hypersport S20

Vminulosti bylo vždy nutné kráčet cestou kompromisů, aby mohl výrobce připravit pneu zvládající jízdu na okruhu, jízdu na vodě i nadprůměrné nároky na kilometrový nájezd. Bridgestone vyvinul model S20, pneumatiku, jež splňuje vše výše uvedené a slůvko kompromis, zdá se, si ani trochu nepřipouští.

 MOTOCYKL + MOTOCYKL online Bridgestone Battlax Hypersport S20

Pokud by se vůbec daly pneumatiky personifikovat, pak bychom od nich požadovali pouze jedinou vlastnost – sebevědomí. Tedy něco, čeho se nám příliš nedostávalo při pohledu na šílený portugalský okruh Portimão, který zahalen do jarní mlhy a zprvu i zkrápěn jemným mrholením vypadal jako zdánlivě nesjízdný asfaltový tobogan. Opravdová výzva pro jezdce i pro nově vyvinuté pneumatiky S20, ve kterých se skrývají ty poslední technologie univerza MotoGP.

 MOTOCYKL + MOTOCYKL online Bridgestone Battlax Hypersport S20

První kolo, první pozitivní zjištění. Pneu S20 dovolují bez dodatečného nahřívání ihned nasadit rychlé tempo. Ovladatelnost strojů obutých do S20 byla od samého začátku na špičkové úrovni, Suzuki GSX-R 600 a 750 i KTM 1190 RC8 R nebylo z hlediska přechodu do náklonu a udržení požadované stopy co vytknout, mírná nervozita zavládla jen při „sessions“ s Hondou CBR 600 F a Triumphem Daytona 675 R. U těchto strojů mi poněkud chyběla jasná odezva od předního kola, stroje také místy až příliš snaživě padaly do náklonu, a proto bylo nutné si vypomáhat plynem či přenášením váhy pro jejich mírné narovnání. V oblasti přesnosti řízení však není co kritizovat, v náklonu všechny motocykly výborně sledovaly jezdcem vytčený kurz, zejména v zatáčkách projížděných rychlostí nad 180 km/h vám pro řízení biku postačily pouze oči a trocha citu na plynu – kam jste superbike namířili, tam jste se také na výjezdu ze zatáčky ocitli. Veškeré korekce stopy tedy byly prováděny pouze za účelem předjetí pomalejších jezdců nebo kvůli úhybnému manévru před nečistotami na trati. Otázku stability v zatáčkách zcela nově definuje superbike GSX-R 750, který obut do „es-dvacítek“ předváděl úžasnou neochvějnost v náklonu a zcela hebký, homogenní charakter. Nebál bych se jej označit za nejlepší a nejpoužitelnější okruhový motocykl současné produkce, dá vám na vše moře času a ještě při tom budete zatraceně rychlí. Při akceleraci v náklonu se chvílemi musíte vypořádat s prokluzujícím zadním kolem, na S20 přicházel „sliding“ poměrně často, nicméně po celou dobu prokluzu byla z pneumatiky jasně cítit ta chuť znovu chytit grip a hrnout stroj přímo vpřed. O žádném pohupování zádi a hledání trakce nemohla být ani řeč, toto je čitelná hra přilnavosti a práce s plynem. Výborné vlastnosti si S20 držely také při jízdě maximální rychlostí po cílové rovince, kterou zakončilo brutální brzdění a nájezd do pravotočivé začátky v cca 120 km/h. Pod brzdami krutě stlačovaná přední pneumatika budila důvěru a tím dovolila ještě pevnější přitažení páčky. Odlehčené zadní kolo se navzdory očekávání příliš neodchylovalo od podélné osy stroje, což při nájezdu do zatáčky neuvěřitelně podporuje důvěru v další manévr. Pečlivě sleduje práci boxových mechaniků jsem si rovněž povšiml, že žádná z pneu nebyla po ostrých jízdách toho dne takzvaně „na hadry“, a tudíž zralá na výměnu. Výborná práce – před třemi lety by mne ani nenapadlo, že si jednou budeme moci na nezávodních pneumatikách takto „zazávodit“. Všechny pneu byly pro jízdu na okruhu nahuštěny tlakem 2,3 baru vpředu a 2,1 baru vzadu.

 MOTOCYKL + MOTOCYKL online Bridgestone Battlax Hypersport S20

Druhý den testování sliboval pořádně ostrou jízdu po horských silničkách jižního Portugalska, střídavě volím Hondu CB 1000 R, nový Duke 690 od KTM a Duc Hypermotard 796, to aby různorodosti testu bylo učiněno zadost. Přejezdy přes ještě vlhké, zastíněné úseky silnic probíhají bez vyvolání neklidu řízení, což však nebylo způsobeno laxní komunikací mezi pneumatikou a řídítky, ale stále plnohodnotným gripem (na silnici 2,5 baru a 2,9 baru vzadu). Po každém odstavení strojů bylo patrné, jak dobře si pneu uchovávají svou provozní teplotu, chcete-li pohotovostní režim, takže dokáží i po čtvrthodinovém stání ve stínu téměř bez omezení přenášet na asfalt potenciál motocyklu. Dalším důkazem výborné přilnavosti budiž regulace ABS při prudkém brzdění v nájezdu do zatáčky, kdy k zásahu jindy tak „prudérního“ systému docházelo jen zcela ojediněle. A k tomu se hodí dodat, že silnice, po kterých jsme se pohybovali, místy připomínaly venkovský průměr tak dobře známý z naší republiky. Jedinou výhradu směruji k Hondě CB 1000 R, u které jsem nebyl schopen nabýt dokonalé zpětné vazby od předního kola. Jako stvrzení kvalit nových S20 může posloužit fakt, že během dvou testovacích dnů došlo pouze k jedinému pádu, a to je výtečná vizitka, zejména mezi testovacími jezdci, jejichž chuť tahat za plyn byla po dlouhé zimní přestávce nepřehlédnutelná. S20 jsou výborné pneumatiky pro víkendovou okruhovou střelbu, pro každodenní jízdu kamkoliv a podle všeho to budou i opravdové držáky.

 MOTOCYKL + MOTOCYKL online Bridgestone Battlax Hypersport S20Novinka není závodní pneumatikou, své místo zaujímá mezi modely BT003 Racing Street a BT023 Sport Touring, čili jde o sportovní pneu. Její pole působnosti zahrnuje okruhy, okresní cesty všech kvalit, město a také cestování. Nové S20 by měly postupně nahradit oblíbené BT016 a BT016 PRO, které se stále ještě prodávají. S20 přicházejí se zbrusu novou konstrukcí a dezénem, optimalizovanou styčnou plochou, to vše pro ještě lepší zpětnou vazbu, přilnavost a krátkou dobu pro ohřev na provozní teplotu. Pneu S20 jsou k dispozici i v rozměrech na starší motocykly (např. 130/70 R16 nebo 150/60 R17), kterým svými vlastnostmi vdechnou pořádně svěží chuť do dalšího života.



Vydáno: 14. 08. 2012

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz