BMW G 650 GS Sertão

Standardní G 650 GS jsme pro vás testovali již třikrát a v Motocyklu 6/2012 jste také nalezli nové Sertão ve srovnávacím testu s Yamahou XT 660 Z Ténéré. Mě zajímalo, zdali se novinka osvědčí jako čistě silniční funbike.

Den, který se má opravdu povést. Slunce v síle až do samého večera a přede mnou další inkarnace německého jednoválce. První pořádné seznámení proběhne až během focení, ale ještě před tím nás čeká 10 kilometrů gigantické motanice mezi tisícovkou napružených šoférů tajtrlíkujících s nohou na plynu a upocenou rukou na klaksonu.

Sertão si snadno nachází cestu mezi nimi, necuká, nevzpíná se, jízdní pozice je absolutně příjemná a ovládání rychle přejde do krve. Nezastavuji, to bych si vzhledem k výšce a šířce sedačky mohl uhnat horkou chvilku, mých 175 cm stačí tak akorát na to, abych zemi poškádlil špičkou od každé nohy. To je první ohromný rozdíl oproti základnímu G 650 GS, na kterém jsem se krátce svezl loni.

A těch rozdílů bylo, žel, ještě trochu více. Námi testované Sertão místy vibrovalo tak, že i má maličkost, milovník jednoválců, motorku nejednou počastovala tázáním: "Co se sakra tak klepeš?" Sertão má poddajný motor, nevyžaduje tak časté řazení jako například XT 660 R nebo první 690ky od KTM, což je skvělé, přesto asi šestkrát došlo k výpadku v převodovce, kdy motor zkrátka nedovolil podřadit z pětky na čtyřku, později ze čtyřky na trojku a to vše doprovázené falešnými neutrály.

 Motocykly BMW G 650 GS Sertão 2012
S jednoválcem si i v éře překoňovaných biků stále užijete pořádnou zábavu.

Pokud by se jednalo o řazení směrem vzhůru, problém by byl eliminován jiným nastavením řadičky, ale při podřazování? Zvláštní, tím spíše, že loňské G 650 GS nevibrovalo, řadilo přesně, rychle, jako po másle, prostě dokonale...

A intenzita hořké pachuti v ústech měla být ještě výraznější. Větrný štítek, který při překročení 130 km/h odháňkou větru sestřeloval cestovní přilbu z hlavy a osiřelá přední brzda, která jako by si se zpomalením ze 130 km/h nevěděla rady.

To vše za 204 000 Kč, upřímně, neměl jsem pocit, že bych seděl na motorce za takový peníz, zkušenost se Sertãem navíc přišla jen dva týdny před testováním ultra levné a dobré Hondy NC 700 S, což v konečném součtu staví hledisko srovnání kupních cen a kvality do popředí.

 Motocykly BMW G 650 GS Sertão 2012
V kokpitu nechybí otáčkoměr, ABS můžete vypnout.

Ale jak se to praví v bibli, že vše špatné se v dobré obrátí, pokud hrajete dle pravidel motocyklu? Nalaďte jednoválcový "drive" a naučte ten jediný špalek pod vámi pořádně upalovat. A ono to jede, motor chytá s přibývajícími otáčkami grády, nechá se točit a točit a točit... odspodu není takový tahoun jako již zmiňovaná Yama XT 660 R, pružností a dodávkou stále dalších koní před omezovačem ji ale poráží.

A zvuk to celé umocňuje, je radostný a nikdo nebude mít pocit, že by jednobuch (115 km/h při 4500 1/min) vytáčením strádal. ABS za příplatek jsem "po funbikovsku" okamžitě vypnul, natažením ruky do kokpitu naopak "nahazuji" dvoustupňové vyhřívání rukojetí (4975 Kč). A že je venku teplo? Tak ať, který jiný jednoválec tuhle tovární výbavu má? Utahuji kolečko nastavení zadní pružiny téměř na doraz, motorka přestává tolik plavat v zatáčkách. Začíná mě to hodně bavit!

Poměrně lehký motor spolu s přesunutím zásoby paliva do podsedlového prostoru slibuje zábavy ještě více. Ten "čumák" přeci musí vyletět k nebi jedna báseň! No, zase tak samo to nejde, tím lépe se Sertão po zadním vodí, když už ho tam máte. Úzká zadní pneu, široká řídítka a sedadlo s vybráním - pohodlnější "wheeliesování" si snad ani nedovedu představit.

 Motocykly BMW G 650 GS Sertão 2012
Motor i při stylu "full gas" nejde za 5 l/100 km.

Není problém se na okresce ze dvojky prořadit na čtyřku a pětkou nonšalantně pokládat přední kolo zpátky na zem. V této disciplíně mi GS přišlo mnohem předvídatelnější než má vlastní KTM 690 SM, inu, dobré rozložení hmotnosti, měkoučká reakce na plyn a jemná "bavoří" dodávka výkonu na zadní kolo přinášejí své ovoce. Sertão je také ideálním strojem pro takové to zábavné vyjíždění z vraceček po zadním s motorkou v mírném náklonu.

A co ta přední brzda? Světe div se, ale pár urputných přibrždění před zatáčkou ji trochu pozvedlo morálku. Že by si konečně sedly destičky s kotoučem? Možná, nicméně testovaný kus, bezesporu zaběhnutý, již měl odjeto nějakých 2500 km. Brždění však vyžaduje sílu, občas jsem musel k ukazováčku a prostředníčku přidat ještě prsteníček, abych zastavil tzv. na fleku nebo nechal výfuky na pár vteřin pozdravit se s piloty letadel.

Nakonec jsem s "koloběžkou" Sertão královsky pobavil, důraz levé nohy přinesl i kýžené přesnější fungování převodovky, hezky se mi dívalo na kokpit a toho dne jsem si návdavkem odkroužil dalších 120 km po okreskách. Nedokážu to vysvětlit, ale Sertão je přesně ten typ stroje, který mne svádí k odjezdu do neznámých končin, při kterém mi umožní si také pořádně zařádit. Ano, já v Sertãu funbike našel, ještě více "fun" by ale byl za 185 000 Kč... včetně ABS. Kolik asi bude stát nová, o 10 koní výkonnější Husqvarna TR 650 Terra?

 Motocykly BMW G 650 GS Sertão 2012
Kořeněná dobrodružstvím rozhodně je.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec DOHC, čtyři ventily, vstřikování Ø 43 mm, alternátor 400 W, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka, řetěz.

Vrtání x zdvih 100,0 x 83,0 mm
Zdvihový objem 652 cm3
Jmenovitý výkon 35,0 kW (48 k) při 6500 1/min
Max. točivý moment 60 Nm při 5000 1/min

Podvozek
Mostový ocelový rám, teleskopická vidlice Ø 41 mm, dvouramenná kyvná ocelová vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, nastavitelné předpětí, kotoučová brzda vpředu, Ø 300 mm, dvoupístková pevná čelist, kotoučová brzda vzadu, Ø 240 mm, jednopístková plovoucí čelist.

Kola s drátovým výpletem 1,60 x 21; 3,00 x 17
Pneumatiky 90/90 R21; 130/80 R17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1484 mm, úhel hlavy řízení 61,9 stupně, stopa 123 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 210/210 mm, výška sedla 860 mm, pohotovostní hmotnost 198 kg, náklad 182 kg, objem nádrže 14 litrů.

Záruka dva roky
Barvy: bílá,modrá
Cena: 204 000 Kč
Cena s ABS: 214 175 Kč


Vydáno: 23. 11. 2012

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz