BMW F 800 GT: Na nic si nehrát

Svoboda na dvou kolech, to znamená také možnost volby mezi cestováním a svižnější jízdou. Nové BMW F 800 GT má v úmyslu spojit v sobě obojí - zcela ve smyslu klasického sportovně-cestovního stroje.

Přízvisko GT samozřejmě neznamená nic jiného než Gran Turismo. Novinka F 800 GT by tady měla být vhodná k cestování a zabodovat u nás vyspělejším, řekněme modernějším vzhledem. Na přání lze nyní BMW rovněž vybavit kontrolou trakce a elektronicky řízeným podvozkem ESA (pouze pro tahový útlum pružicí jednotky).

Pokud jde o motor, dva vedle sebe umístěné písty se nadále pohybují paralelně a vyvíjejí přitom špičkový výkon plných 90 k, což je nominálně o pět koňských sil více než u modelu ST. Testovací stroj ze sebe na zkušebních válcích vymáčkl dokonce vydatných 94 k při 8400 otáčkách. Hlavní odpovědnost za to nese výfuk známý od nahého sesterského modelu (F 800 R), který by měl uplatnit zvuk motoru o trochu více strhujícím způsobem.

 Motocykly BMW F 800 GT 2013
F 800 GT je všestranným motocyklem, který uspokojí nároky běžného jezdce.

Když před "gétéčkem" chvilku postojíte, což my kuřáci děláme obzvláště rádi, přijde vám prostě sympatické - sympatické je na něm mimojiné o to, že nápadně připomíná klasiku VFR. Pozorujete jeho nyní o 50 milimetrů delší jednoramennou kyvnou vidlici a volný výhled na efektní ráfek zadního kola, praktický pohon řemenem a říkáte si, jak je to vlastně úplně obyčejná motorka. A vůbec vás přitom nebude štvát. Naopak, dostanete neobyčejnou chuť jet se na ní prostě někam podívat. Nečekáte přitom žádný velký "rajc", ale příjemnou uvolněnou jízdu. Dá vám ji?

Už při prvním usednutí si všimnete, že úhel kolen je i nadále spíše sportovnější, i když se stupačky posunuly oproti předchozímu modelu o trochu dopředu a dolů. Výška sedla klesla díky kratší vidlici o čtyři centimetry na nynějších 80 centimetrů, v případě potřeby může být ale při výběru sedla individuálně přizpůsobena (částečně za příplatek).

Vysoko umístěná řídítka padnou příjemně do rukou, na koncích jsou dokonce trochu zalomená směrem k řidiči, což jim propůjčuje sportovní nádech. Skutečnost, že je novinka Gran Turismo z hlediska ergonomie pouze o malinko méně sportovní, může sportovní cestovatele jen přesvědčit - na škodu to rozhodně není.

 Motocykly BMW F 800 GT 2013
LCD ukazatel je nyní jednodílný. Palubní počítač má v záloze četné informace.

Jakmile stisknete tlačítko startéru začně se z dvouválce linout zvuk jako z boxeru, to je sympatické. Stisknutí nastavitelné spojkové páčky vyžaduje trochu síly, první rychlostní stupeň zaskakuje bezhlučně a přesně. Od nějakých 3000 otáček začíná dvouválcový, 213 kilogramů vážící motor energicky zatahovat až k naměřené hodnotě 88 newtonmetrů, aby se stoupajícími otáčkami kontinuálně a nespoutaně přidával na výkonu až do zásahu omezovače.

Příjemné je, že díky rovnoměrné charakteristice motoru není jezdec v žádném okamžiku nijak přetěžován, při svižné jízdě po silnici má přitom stále dostatek síly. Impozantní hlas z výfuku od 6000 otáček výš je navíc příjemnou sportovní kulisou do zatáček.

Silnice konečně oschla a stačila se po zimě trochu prohřát, a tak můžeme vyzkoušet, co snese obutí. Pneumatiky Metzeler Z8 ladily s GT výborně už na vlhkém povrchu, i teď vzbuzují velmi neutrální dojem. To znamená samozřejmě pozitivní. Žádné nenadálé sklápění v zatáčkách, žádná tendence k postavení, plná odezva i ve velkých náklonech. Tak to má zkrátka být.

 Motocykly BMW F 800 GT 2013
Kombinovaný spínač blikačů má příliš jemné ovládání. ESA s ASC jsou za příplatek.

Ale nic není bez vady a prostor ke kritice je samozřejmě i v případě značek jako BMW. Kde začít? Vychvalovaná převodovka má skutečně přesné řazení, k její obsluze je ale třeba trochu většího důrazu na řadičku, jinak se přenos síly ztratí někde mezi páry ozubených kol. A navzdory dostatečnému točivému momentu je třeba ve spletitých zatáčkách velmi často řadit - stálý převod je při teoretické maximální rychlosti cca 230 km/h velmi dlouhý - a velmi citelné jsou také reakce na změnu zatížení.

Stejně jako u předchozího modelu nás navíc rozčiluje sériově montovaný tlumič řízení s příliš tuhým naladěním, díky kterému se jemné korekce řízení při jízdě v přímém směru mohou podobat balančním cvikům na jednokolce. No dobře, trochu přeháníme, proti podvozku jako takovému není opravdu co namítat.

Teleskopická vidlice vpředu je v zásadě komfortní, pružicí jednotka (u testovaného stroje) tlumí podle nastavení podvozku ESA "normálně", "komfortně" nebo "sportovně" - zkrátka jak si to nacvakáte, tak to tam máte. Ovladatelnost GT je dobrá, ale nikoliv skvělá. Právě ve střídajících se serpentinách nepůsobí GT příliš srdnatě, moc se jí tam zkrátka nechce a je třeba jí trochu pomoci.

 Motocykly BMW F 800 GT 2013
Nové a lehčí ráfky a delší kyvná vidlice. Pohon řemenem zůstal zachován.

Zato na rovinkách je vždy neochvějně stabilní a nenechá se vyvést z míry výtluky ani příčnými nerovnostmi. O něco širší nově tvarovaná kapotáž a vyšší větrný štít odvádějí dobrou práci, co se ochrany před větrem a počasím týče, a zvýšení nosnosti o jedenáct kilogramů na současných 207 kilogramů cestovatelům rozhodně také vadit nebude.

F 800 GT je sice velmi drahým, dobře udělaným motocyklem, který byl stran komfortu na dlouhých trasách a vhodnosti k cestování náležitě optimalizován, aniž by došlo k potlačení přívětivého charakteru ST. Sportovněji založení cestovatelé, kteří nemají chuť prát se s těžkými dálničními koráby, budou mít v sedle "Gétéčka" jednoduše fajn pocit. A až se jim s jejich patnáctilitrovou nádrží a tradičně nízkou spotřebou postaví na dovolené do cesty pár alpských serpentin, tak to nemusí balit - naopak, docela pěkně se svezou.

 Motocykly BMW F 800 GT 2013
Nemůžu si pomoct, ale mě "gétéčko" pořád připomínalo staré dobré VFR.

TECHNICKÉ ÚDADE:
Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec, dvě nahoře uložené, řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání se suchou klikovou skříní, vstřikování, Ø 46 mm, řízený katalyzátor, alternátor 400 W, akumulátor 12 V/12 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, ozubený řemen, sekundární převod 2,353.

Vrtání x zdvih 82,0 x 75,6 mm
Zdvihový objem 798 cm³
Stupeň komprese 12,0:1
Jmenovitý výkon 66,0 kW (90 k) při 8000 1/min
Max. točivý moment 86 Nm při 5800 1/min

Podvozek
Mostový hliníkový rám, teleskopická vidlice, Ø 43 mm, tlumič řízení, jednoramenná kyvná hliníková vidlice, přímo přikloubená centrální pružicí jednotka, nastavitelné předpětí a tahový útlum, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 265 mm, dvoupístková pevná čelist, ABS, kontrola trakce.
Litá hliníková kola 3,50 x 17; 5,50 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1514 mm, úhel hlavy řízení 63,8 stupně, stopa 95 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 125/125 mm, hmotnost bez náplní 213 kg, objem nádrže 15,0 litrů.

Záruka dva roky
Barvy oranžová, černá, bílá
Cena 275 000 Kč


Vydáno: 27. 07. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: BMW F 800 bazar