BMW C 650 GT

Po dlouhých měsících čekání jsou obě skútrové novinky BMW konečně v evropských showroomech. Přinášíme vám první domácí test turistické verze C 650 s přídomkem GT.

Opravdové příčiny pozdržení výroby jsou zahaleny rouškou tajemství - šeptá se o problémech s dodavateli i o konstrukčních nedostatcích (nově navržen byl systém vodicích lišt řetězu uloženého v olejové lázni, jenž obstarává sekundární pohon skútru), v konečném efektu je to ale jedno. Skútr je tu v plné síle a dává nám mimo jiné jasně najevo, že prémiové značky si svou kvalitu ohlídat dokáží, i kdyby měly přijít třeba o celou sezonu a gatě na tom prodělat. Produkt musí být tip ťop, das Leben ist schön.

Bez nadsázky, v sedle tohoto komfortně naladěného maxiskútru s výrazně sportovními rysy se zdá být život opravdu velmi easy. Posaz je bezkonkurenčně komfortní - na žádném jiném skútru, neřku-li na biku, si nenatáhnete nohy, i když měříte nad 180 cm. Sedlo je výborně tvarované a příjemně tuhé, opatřené opěrkou a vytápěním... Čelní štít je nastavitelný elektricky, v jeho nejvyšší poloze budete i v otevřené helmě trpět nedostatkem svěžího vzduchu...

Ochrana posádky je opravdu dokonalá, což se týká také spoilerů odvádějících chladný vzduch od dolních končetin jezdce. Jen pro malou ilustraci: ve 150 km/h mi kolem palubních přístrojů poletovala vosa, jako by se nechumelilo, a ne a ne průvan... Maximální rychlost při výše popsaném komfortu je přitom ještě o nějakých 25 kilometrů v hodině výše, pak již zasahuje celkem nekompromisně omezovač otáček. Pardon, ale dovolili byste si někdy jen pomyslet, že skútry budou létat rychlostí nad 160 km/h?

 Motocykly BMW C 650 GT 2012
Gran turismo: ano, s touhle věcí lze cestovat velmi komfortně.

Aby skutečně mohly, nestačí jen výkonný motor - v našem případě se jedná o čtyřdobý řadový dvouválec s hlavami skloněnými dopředu o 70 stupňů, ojničními čepy přesazenými o 90 stupňů a maximálním výkonem 60 koní. Je třeba především špičkový podvozek. Ale vraťme se ještě k motoru: díky zmíněnému přesazení ojničních čepů má nezvykle motocyklovou charakteristiku, velmi spontánně a hladce se vytáčí a navzdory dvojici vyvažovacích hřídelí je příjemně nevychovaný a zemitý - osobně mám tento charakter u jinak nudných paralelních twinů moc rád.

A je slyšet - na skútr možná až dost, jeho hlas je sytý a docela agresivní. Méně pozitivně vnímáme mechanickou hlučnost motoru a jeho chování především za studena, kdy projevuje tendence pocukávání. Zatímco italští a japonští výrobci nás rozmazlují sametovými a tichými agregáty, Mnichované si na útlocitky nehrají. Dle slov čerstvých majitelů GT si ale motor po nějakých 10 000 km "sedne", ztichne a zjemní - nezbývá, než jim věřit.

Co si zaslouží jen slova chvály, je každopádně podvozek: už při pohledu do technické tabulky vás do očí praští jeho motocyklové údaje - a světe, div se, ona se tahle divná věc jako bike řídí i chová. Ovladatelnost 268 kg vážícího ingotu je vzhledem k nízko uloženému těžišti a "motocyklovému" příhradovému rámu z ocelových trubek a zadní hliníkové kyvky naprosto fantastická.

 Motocykly BMW C 650 GT 2012 Motocykly BMW C 650 GT 2012
Denní svícení funguje a vypadá cool. Brzdy mají parádní účinek.

Mezi auty i v zatáčkách si s "gétéčkem" pohazujete jako s "dvácou", skútr jede i v rychlých náklonech jako po kolejích, podvozek je tuhý a neuvěřitelně stabilní. V tomto ohledu se nebojíme tvrdit, že C 650 GT stanovuje v tomto segmentu nová měřítka. Spojení easy ovladatelnosti, zpětné vazby a přitom tak suverénních jízdních, nebojím se říct, až sportovních vlastností je bezprecedentní.

Fakt, že hlásiče náklonu jsou uloženy hodně vysoko na hlavním stojanu, to jen vtipně ilustruje. Za celou redakci pak musím na závěr dodat, že GT je prvním skútrem, se kterým jsme si až na zmíněné hlásiče fakt ničím neškrtli. Další body u nás "céčko" sbíralo za nástup, sílu i citlivost dávkování obou kotoučových brzd - takové výkony očekáváte od brzdových soustav supersportů!

Ani tady není samozřejmě vše dokonalé: podsedlový prostor je praktický, ale jeho obložení nápadně připomínající filcovou papuč stréca Jožina působí dost lacině. Rovněž zpracování některých detailů, jako třeba vyklápěcí krytka víčka nádrže z příliš měkkého a kroutícího se plastu, slícování ploch některých pasáží či finální úprava metalických částí, úplně nedělá dojem Made in Germany. Dálniční spotřeba blížící se k šesti litrům rovněž nepatří k tomu, na co jsme si u BMW tak rádi a rychle zvykli. Pro uklidnění: s lehkou rukou se na okresce do 4,5 1/100 km vejdete.

 Motocykly BMW C 650 GT 2012
Příčina zpoždění: přepracování systému napínacích lišt sekundárního pohonu.

Design je, jak často a rádi píšeme, záležitostí čistě osobní, důležitá je jeho funkčnost. Mně osobně se GT líbí a moc, některé detaily, jako je třeba zadní LED svítilna či funkce denního svícení, považuji bez nadsázky za skvostné, o funkčnosti jeho ochrany jsme psali už na začátku testu. Dokážu si představit strávit v sedle baculky "gétéčka" nejen běžný život třeba zrovna v Praze, ale i nefalšovanou motocyklovou dovolenou ve dvou - což mne při pohledu na jeho štíhlejší vysportovanou variantu pravda ani nenapadlo.

Jen pro pořádek, C 650 GT i C 600 Sport jsou osazeny agregátem o stejném zdvihovém objemu, on je ten marketing občas trochu zavádějící... A jedna příjemná vychytávka na závěr: při vyklopení bočního stojanu se automaticky zablokuje zadní brzda a skútr je tak zajištěn. Řekněte mi, jak je možné, že na to přišli až v Mnichově při kreslení svého prvního skútru?

Resumé: vynikající podvozek, skvělé brzdy, hrubší, ale "motorkově" zábavný motor dělají z varianty GT spolu s nebývalým komfortem posádky výjimečný skútr. Ještě nikomu se nepodařilo spojit pohodu a sportovní vlohy do jednoho celku tak bezelstně a bezbolestně jako BMW s modelem GT a ještě nikdo si za skútr nenechal zaplatit tolik. My každopádně gratulujeme, na první počin v segmentu urban mobility je to velmi slušný výkon, mise splněna.

 Motocykly BMW C 650 GT 2012
 Motocykly BMW C 650 GT 2012 Motocykly BMW C 650 GT 2012 Motocykly BMW C 650 GT 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec, dvě vyvažovací hřídele, dvě nahoře uložené a řetězem poháněné vačkové hřídele, čtyři ventily na válec, mazání se suchou klikovou skříní, vstřikování, Ø 38 mm, řízený katalyzátor, alternátor 588 W, odstředivá spojka, variátor, řetěz.
Vrtání x zdvih 79,0 x 66,0 mm
Zdvihový objem 647 cm3
Stupeň komprese 11,6:1
Jmenovitý výkon 44,0 kW (60 k) při 7500 1/min
Max. točivý moment 66 Nm při 6000 1/min

Podvozek
Příhradový rám z oceli s hliníkovými odlitky, vpředu vidlice USD, Ø 40 mm, jednoramenná kyvná vidlice z hliníku, centrální pružicí a tlumicí jednotka s přepákováním, dvojitá kotoučová brzda, Ø 270 mm s dvoupístkovými třmeny vpředu i vzadu, ABS.
Litá kola 3.50 x 15; 4.50 x 15
Pneumatiky 120/70 R 15; 160/60 R 15

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1591 mm, úhel hlavy řízení 64,6 stupně, stopa 92 mm, délka dráhy odpružení 115/115 mm, výška sedla 815 mm*, hmotnost s plnou nádrží* 268 kg, náklad* 177 kg, objem nádrže/rezerva 16,0/3,0 l.

Záruka dva roky
Servisní intervaly po 10 000 km
Barvy: černá, bronz, červená
Cena: od 278 900 Kč
Cena: testovaného skútru 298 825 Kč

* Hodnoty naměřené redakcí


Vydáno: 23. 01. 2013

Autor: Martin Tománek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: BMW F 650 bazar