Arctic Cat Wildcat 1000 H2 EFI 4x4

Pamatujete klasické červené buginy "dunovky" s motory VW Brouk? Jistěže. Aktuální představa o terénním stroji pro zábavu je o padesát let vyvinutější, má podobu side-by-side a je s ní ohromná legrace.

Severoamerický specialista na sněžné skútry a ATV, Arctic Cat, jako jeden z prvních vycítil poptávku po vzdušném a zábavném side-by-side bez kompromisů. Velké zkušenosti s konstrukcí čtyřkolek dopomohly postavit jednu z nejlepších sériově vyráběných bugin současnosti, po předchozí devítistovce přichází s modelem Wildcat 1000 s ohromným dvouválcem V 90º, automatickou převodovkou, pohonem 4x4 a uzávěrkou diferenciálu. Dominantou však není motor s mamutí silou, ale podvozek. Na něm to všechno doslova visí.

Bugina Wildcat je postavena jako čistokrevný sportovec a schopnosti podvozku jsou bez superlativů neuvěřitelné. Přední dvojitá A-ramena mají extrémně dlouhé "paže", zdvih kol přední nápravy dosahuje 432 mm a zadní pětiprvkový závěs dosahuje zdvihu neuvěřitelných 457 mm. Zdvih není všechno.

 Motocykly Arctic Cat Wildcat 1000 H2 EFI 4x4

Aby bugina po dopadu nehopsala jako žába, dostala vynikající pružicí a tlumicí komponenty od (u nás málo známé) Walker Evans. Samozřejmostí jsou dvě pružiny rozdílného vinutí a progrese na jeden tlumič, dráha závitu pro ladění předpětí v rozmezí více než 100 mm a o kvalitní tlumení se spoluzasluhují i expanzní nádoby velikosti poctivých rohlíků.

Nikdy dříve jsem ve sportovním side-by-side neseděl a ani ho neřídil, v užitkových s korbou jsem zato najezdil dost. Tohle se ale vůbec nedá srovnávat. Zatímco užitkové side-by-side terénem projíždí pomalu s rozvahou a na rychlejší tempo reaguje drncáním a vyhazováním posádky ze sedaček, sportovní Wildcat 1000 na srovnatelné překážky vůbec nereaguje.

Respektive reaguje, ale tak dobře, že o tom jezdec vůbec neví. A velké překážky, ty, které myslíte, že vůbec zdolat nejdou, žehlí podvozek s ledovým klidem. Podvozek je neuvěřitelně komfortní, stroj díky balonovým kolům a extrémním zdvihům vůbec nedrncá, neposkakuje - tak jak to dělají právě užitková side-by-side.

 Motocykly Arctic Cat Wildcat 1000 H2 EFI 4x4

Nejakčnější jsou skoky, alespoň co se pocitu týče. Na motorce víte přesně, kam jedete, nic vám nekryje výhled. Zde, jakmile najedete čumákem do nájezdové hrany, příď se zvedne a zakryje vám výhled. Do chvíle odrazu zadních kol držíte plyn (aby stroj neskočil moc na přední kola), ale dost dlouhou dobu vůbec nevíte, kam letíte.

Moment zatlačení do sedačky při odrazu vystřídá enormně dlouhý stav beztíže a poté stroj zcela měkce bez jakéhokoliv zavrávorání dopadne na zem. Aby převodovka a variátor nedostaly kopanec, je v systému zabudovaná prokluzová spojka. Ta ve chvílích přetížení, třeba při dopadu s roztočenými koly, "sežere" část točivého momentu.

Chvíli sice nevíte, čí jste, ale hned se zase začnete těšit na skok nový a pokud možno ještě vyšší. Nikdy ale nesmíte najet šikmo nebo snad mírným smykem, tělem nic nevyrovnáte (jako na čtyřkolce), a tedy ani malá jezdecká chyba nemusí jít napravit. Ale to se bavíme o extrému, ke kterému to ovšem svádí.

 Motocykly Arctic Cat Wildcat 1000 H2 EFI 4x4

Čím rychleji jedete, tím lépe podvozek funguje. Díky ochranné trubkové kleci, skoro závodním sedačkám, které vás ven nepustí, a bezpečnostním pásům je posádka výborně chráněná, takže se není čeho bát - snad jen vypadnutí ruky při případném převrácení. Přilba je dle mého názoru nutností.

Nejlepší je na tom všem zmíněný pocit. Poprvé v životě jsem seděl "v autě" a zažíval pocit volnosti, že můžu projet, kudy chci - podobnou nesvázanost, kterou milujeme u motorek. Půlmetrový příkop není problém, stejně tak příkrý svah, potok, písek, bláto... Hračičkové si mohou zajet do trialových sekcí mezi kameny, kořeny a kapradí a pomaličku šplhat do míst, kam se vydají jen nejotrlejší houbaři.

Anebo se přemístíte po ose, protože Wildcat smí na silnici, do nějakého vojenského opuštěného prostoru, ve kterém je většinou spousta rychlých sekcí. Wildcat v sérii neřve a měkká kola (pokud máte lehčí pravou nohu) neublíží ani přírodě. Kdo by chtěl vozit na výlety kámoše nebo partu blondýnek, má k dispozici i prodlouženou čtyřsedadlovou verzi Wildcat 1000 4S.

 Motocykly Arctic Cat Wildcat 1000 H2 EFI 4x4

TECHNICKÉ ÚDAJE
Čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec do V 90º, zdvihový objem 951 cm3, OHC/4, výkon homologované verze 15 kW, otevřené cca 66 kW, el. vstřikování, variátor s funkcí brzdění motorem, zpátečka, 2WD/4WD, elektronická uzávěrka diferenciálu, elektrické spouštění motoru, sdružený brzdový systém - kotoučové brzdy, posilovač řízení, nastavitelný volant, palubní LCD - 14 funkcí, zásuvka 12 V; vpředu dvojitá A-ramena - zdvih kol 432 mm, vzadu pětibodový závěs - zdvih kol 457 mm; rozměry (d x š x v) 3048 x 1626 x 1670 mm, světlá výška 330 mm, objem nádrže 33,3 litru, suchá hmotnost 592 kg.

Barvy: černá, zelená
Cena: 459 900 Kč

Vydáno: 12. 05. 2013

Autor: Jakub Nič (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Arctic Cat 1000 Prowler bazar