Aprilia Tuono V4R/APRC

Nové Tuono ve verzi APRC je nabité elektronickými vychytávkami a systémy více než jiné stroje kategorie naked. Je to také jeden z nejradikálnějších strojů této třídy. Nechystejte se na kochací jízdy, pohodové projížďky. Připravte se na nekonečné přívaly adrenalinu do krevního řečiště, prapodivný úsměv a chvění těla. A to i přes to, že si ze začátku možná nebudete úplně rozumět. Aprilia Tuono V4R APRC

 Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC

Aprilia vzala svůj superbike RSV4R a postavila na základech už tak výjimečného stroje nekompromisní sportovní motocykl bez přebytečných kapotáží. Aprilia to tak dělala vždy už od dob, kdy bylo představeno první dvouválcové Tuono. Samozřejmě bylo potřeba stroj upravit tak, aby byl pro běžné silnice použitelnější než RSV4R. Výkon motoru byl snížen ze 180 na 167 koní, a to tak, aby byl dostupnější již od nižších otáček. Stejně tak se pracovalo s točivým momentem, ten se ustálil na hodnotě 111 Nm při 9500 1/min. Tuono je nabízeno ve dvou verzích, první je bez elektronických pomocníků, ta druhá, s označením APRC, nabízí podporu všech možných elektronických asistentů. Rozdílů je samozřejmě více a Aprilia při stavbě Tuona odvedla skvělou práci.

 Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC
Tuono miluje zatáčky, čím rychleji, tím lépe.
Tuono je zaměřeno na sportovní jízdu a soubor elektronických asistentů APRC (Aprilia performance ride control) se nám snaží pomoct být ještě rychlejší. Součástí tohoto systému je ALC (Aprilia launch control), AWC (Aprilia wheelie control), ATC (Aprilia traction control) a AQS (Aprilia quick shift). Co od kterého můžeme čekat? Asistent rychlého startu je třístupňový a v běžném provozu doporučuji nastavit poslední, třetí stupeň, jedině tak se budete rozjíždět plynule. První dva stupně jsou určeny na závodní dráhu, a pokud je nevyužijete naplno, jsou spíše na škodu. AWC má za úkol udržet vaše přední kolo na zemi za všech okolností, a to bez náhlého přerušení přísunu výkonu na zadní kolo. Tenhle systém funguje perfektně a umožňuje skutečně rychlou jízdu, jakmile se Tuono zvedne při akceleraci na zadní kolo, plynulým snížením výkonu se začne vracet zpět na vozovku, při opětovném dotyku předního kola s asfaltem se vrátí plný zátah motoru. Pokud ale chcete s Tuonem řádit a užívat si jízdy po zadním kole, je nutné tento systém deaktivovat. ATC je osmistupňová kontrola trakce, která dokáže pokrýt požadavky všech jezdců ve všech podmínkách. Její zásah je plynulý a umožňuje využít výkonu motoru i při plném náklonu. Poslední součástí je quick shift, s tímhle rychlořazením jsem si ze začátku úplně nerozumněl, později jsem se ho nemohl nabažit. Tuono nabízí ještě další vychytávky, jako je možnost využít tři rozdílné palivové mapy: Track, Sport a Road, ta poslední redukuje výkon Tuona o 25 %.

 Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC  Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC  Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC

A jak je to s Tuonem na běžné silnici? Tenhle bike nepatří mezi stroje, na které si sednete a hned víte. Musíte se seznámit a pochopit, k čemu je Tuono určeno. Zapomeňte na jízdu ve dvou, ta nebude bavit ani vás a ani vašeho spolujezdce, zadní sedačka je určena jen na nouzovou přepravu odvážných osob. Výhodou je, že se na Tuono vejde i velký chlap a nebude mít pocit stísnění jako na RSV4R. Při jízdě sólo se musíte hodně snažit, alespoň ze začátku jsem měl takový pocit. Postupně jsem si začal zvykat, Tuono prostě vyžaduje tvrdé vedení a jezdce, který ví, jak chce jet. Čím rychleji pojedete, tím víc si uvědomíte, jak je tenhle supersportovní naháč skvělý. Podvozek je precizní a jezdec vždy ví, co se s motocyklem děje, motor poskytuje famózní zátah již od nízkých otáček a dopřává uším překrásný zvukový zážitek. Skvělé brzdy s výborně dávkovatelným účinkem nejsou vybaveny ABS, a i když na palubní desce najdete kontrolku označující tento systém, svítit ji rozhodně neuvidíte. Jízdu po kvalitních silnicích si budete s Tuonem náležitě užívat a budete si přát, aby zatáčky nikdy neskončily. Když se pak budete vracet domů, rozhodně neuniknete pozornosti kolemjdoucích, které Tuono láká stejně jako včely rozkvetlá louka.
 Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC
Zkoušeli jsme vymítat ďábelskou duši z Tuona - marně.
Celkově je Tuono V4R/APRC opravdu povedené, ale patří do zkušených rukou těch kteří hledají nové výzvy. Po jízdě se nebudete cítit odpočatí, ale unavení, jako kdyby z vás Tuono vysálo energii. Energii, kterou jste si ale během jízdy náležitě užili. Mám snad jedinou malou výtku, na můj vkus je i přes bezchybné fungování na tomhle stroji té elektroniky až moc, ostatně proto si můžete pořídit Tuono i bez ní, cenový rozdíl mezi oběma modely je „pouhých“ 20 000 Kč. Tuono zanechalo v naší redakci nesmazatelnou stopu, a proto věřte, že o tomhle biku si od nás ještě něco přečtete.

 Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC  Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC  Motocykly Aprilia Tuono V4 APRC

Aprilia Tuon V4R/APRC 

MOTOR
kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový čtyřválec, po dvou nahoře uložených, řetězem poháněných vačkových hřídelích, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, ø 48 mm, řízený katalyzátor, alternátor 420 w, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni (anti-hopping), šestistupňová převodovka, řetěz s o-kroužky, sekundární převod 39:15.
vrtání x zdvih 78,0 x 52,3 mm
zdvihový objem 999,6 cm3
stupeň komprese: 13:1
jmenovitý výkon 123 kw (167,3 k) při 11 500 1/min
max. točivý moment 111,5 nm při 9500 1/min

PODVOZEK
Mostový hliníkový rám, vpředu plně nastavitelná obrácená vidlice, Ø 43 mm, tlumič řízení, vzadu dvouramenná kyvná hliníková vidlice, plně nastavitelná centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 220 mm, dvoupístková pevná čelist.
Kovaná hliníková kola 3,50 x 17; 6,00 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 190/55 ZR 17
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 1445 mm, úhel hlavy řízení 65 stupňů, stopa 107,5 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/130 mm, objem nádrže 17,0/4,0 litru.
Záruka dva roky
Barvy žlutá/černá/stříbrná
Cena verze APRC 334 900 Kč
         bez   APRC 314 900 Kč





Vydáno: 13. 12. 2011

Autor: (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Aprilia Tuono bazar