Aprilia SRV 850

Záležitost image. Aprilia prostě chtěla mít to největší, nejvýkonnější, nejrychlejší a nejšílenější, co se mezi skútry objeví na trhu. Má to smysl?

Ano, má to smysl. A SRV si všude rychleji než rychle získává respekt. Zvuk s výfukem Arrow by vydal na samostatný test, vnějšku skútru, jakoby naoko poskládanému ze skladových zásob, velice rychle přisoudíte vlastní, sympaticky nebojácnou identitu, cestou k pokladně čerpačky hrdě vykřiknete číslo stojanu, z něhož právě upil váš skútrový superbike! Skútr pro ty, co to neumějí s motorkou? Pche, ani nápad! S touhle věcí můžete s nosíkem nahoře vjet do centra dění srazu motorkářů. Dámy a pánové, nejsilnější skútr v dějinách jedné stopy!

Musíte si na něj ale zvyknout. Většinou stačí maxiskútr jen osedlat a vy s jeho řízením nemáte jediný problém, je to jako na běžném skútru s několika desítkami kil navíc. Geometrie podvozku SRV však do hodně pomalých zatáček sama tlačí na řídítka a předvádí klasický efekt kamionu s návěsem, do rychlých zatáček naopak musíte dlouhý bike trochu nutit lehkým kontra.

Dalším pánem na zvykání jsou brzdy. Ono zastavit ten rozjetý kolos bez pevné opory kolen dá zprvu opravdu práci, dvojice kotoučů má zpracovat ke zpomalení přední 16" kolo a ve verzi bez ABS je to o hrdinském oťukávání a zkoušení, co si přední pneu Pirelli ještě nechá a co už nenechá líbit. Má rada? Přistupujte k SRV jako ke sportovnímu motocyklu a podle toho i brzděte. Prsty tu nezahálejí, opravdu razantní brzdy s sebou nesou nutnost silného stisknutí páček.

 Motocykly Aprilia SRV 850 2012
Než se některé velké motorky vzpamatují, SRV mizí v dáli - např. na "T-křižovatkách".

Každé přidání plynu je požitek, kterého se ne a ne zříci, obě ručky od sebe poměrně vzdálených budíků vystřelují prudce vpravo, tachometr je trošku lhář. Ale i miláček, jeho absurdních 180 km/h dosažených téměř za okamžik si zamilujete. Ale pozor, neustálé popichování horentních rychlostí přináší i nepřátele v podobě protivětru a bočního větru. Masivní blok přídě vzduch jako žiletka neřeže, nikdo kvůli tomu padat nebude, ale občas to donutí ubrat plyn. Zadní kolo není ve verzi bez ABS problém snadno zablokovat, čímž motocyklová identita SRV nabývá ještě jasnější podoby.

Velkolepý je prostor pro nohy jezdce a možnost pohybu po sedačce, tady opravdu není co kritizovat a SRV svým křeslem předčí i většinu motocyklových supercesťáků, v této souvislosti jsem si vzpomněl na Kymco MyRoad 700, motoricky i podvozkově skvělý stroj, kde jsem však i já se svými 175 cm trochu bojoval o místo. Á propos co se manipulace týče, je s SRV také o něco snazší život než s jeho konkurentem od Kymca.

Báli jste se řetězu? Nemusíte! Povinnost pečovat o něj sice neodpadá, ale krom toho o něm nebudete vědět. Zvuk laděného výfuku vládne, jinak ticho, pohoda a vibracíprostá paluba. I ve vysokých otáčkách je dvouválec tak kultivovaný a jemný. A zůstává jen ten zátah. Měřen výhradně pocity je brutální, lineární a skutečně téměř bez konce. Můj konec zhmotnil v podobě hodnoty 205 km/h na tachometru, a SRV bylo evidentně dost v pohodě. A já - natažené nohy na odpočívadlech!

 Motocykly Aprilia SRV 850 2012
Přístroje zobrazují teplotu vzduchu i průměrnou a aktuální spotřebu.

Podvozek skútru přesvědčil svými kvalitami při průjezdu zatáček nad 150 km/h, ale i ve městě, kde umožňuje rozměrům navzdory snadné kličkování a nekomplikovaný pohyb rychlostí chůze. Zamrzela jen jedna věc - hlavní stojan a docela brzký kontakt se zemí, obzvláště v levotočivých zatáčkách, v disciplíně volnosti náklonu Aprilia dost ztrácí na nová velká "céčka" od BMW. Nic naplat, motorkový "feeling" zkrátka nutí SRV posílat do zatáček hodně divoce, občas to dole pěkně zajiskří.

Spolujezdce SRV miluje a spolujezdci milují váš skútr. Byly tam nějaké narážky na tenké madlo a výstupky kapoty, ale samotné sedlo je prostě fotel. Přítomnost pasažéra za sebou ani nepoznáte, ani na zátahu, ani na chování podvozku. Tak to má u velkého skútru být. Co zlepšit? Verze s ABS kontrolou trakce v nabídce je, tady Aprilia body neztrácí, co mně bytostně na SRV scházelo, byly přihrádky někde pod řídítky, přejíždění s parkovacím lístkem sevřeným v ústech je v této kategorii poněkud absurdní.

A spotřeba? Při opravdovém "drcení" 8,6 l/100 km, při jízdě do 120 km/h šest litrů. A ještě jeden námět ke zlepšení. Ta velká V2 pod vámi docela slušně topí, avšak žel jen do kapot, v 10°C vládnoucích během testu bych dal nevím co za směrovatelnou ventilaci tepla motoru k jezdci. Ne, není to a nebude jen stroj žijící z image RSV4 - SRV je posláním i designem hodně odhodlaný skútr, trochu kuriózní, na silnici však pohotový i neuvěřitelně pohodlný, jezdí proklatě rychle. A proklatě dobře.

 Motocykly Aprilia SRV 850 2012
 Motocykly Aprilia SRV 850 2012 Motocykly Aprilia SRV 850 2012 Motocykly Aprilia SRV 850 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec do V, SOHC, čtyři ventily na válec, vstřikování paliva Ø 38 mm, elektrický startér, automatická spojka, elektronicky řízený automatický variátor CVT, řetěz.

Vrtání x zdvih 88,0 x 69,0 mm
Zdvihový objem 839 cm³
Jmenovitý výkon 56,0 kW (76 k) při 7750 1/min
Max. točivý moment 76,4 Nm při 6000 1/min

Podvozek
Dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek, vpředu klasická teleskopická vidlice, vzadu centrální pružicí jednotka, nastavitelné předpětí, vpředu dvojitá kotoučová brzda Ø 300 mm, dvoupístkové čelisti, vzadu jednoduchá kotoučová brzda Ø 280 mm, dvoupístková čelist.
Litá hliníková kola 3,50 x 16; 4,50 x 15
Pneumatiky 120/70 ZR 16; 160/60 ZR 15

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1593 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 122/130 mm, výška sedla 780 mm, hmotnost s plnou nádrží 249 kg, objem nádrže 18,5 litru.

Záruka dva roky
Barvy: bílá, černá
Cena: 249 900 Kč
Cena s ABS/ASR: 264 900 Kč




Vydáno: 29. 01. 2013

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Aprilia SR bazar