Aprilia RSV4 R/Factory ABS: Připravena k útoku

Aprilia RSV4 se pyšní dvěma tituly z mistrovství světa superbiků. O tom, že si se závodní dráhou rozumí a umí si s ní bravurně poradit, nemůže být nejmenších pochyb. S přepracovanými elektronickými pomocníky, o zlomek větším výkonem a především se závodním ABS aspiruje RSV4 na zisk mnoha dalších vavřínů, nejen na poli WSBK...

Ještě před několika lety by člověka ani ve snu nenapadlo, že se z ABS stane u superbiků absolutní nutnost. Ale trh, respektive zákazník a doba, si žádá své. Tento trend následovala i italská továrna a vybavila svou vlajkovou loď RSV4 závodním antiblokovacím systémem. Z Noale tak přichází jasná zpráva: Aprilia chce být tím nejlepším mezi superbiky.

Nové ABS však samo o sobě nepovyšuje RSV4 na nový model. Proto se vylepšení dotkla i ergonomických detailů, podvozku a elektroniky. Nepatrně byl navýšen i výkon čtyřválcového agregátu do V. To vše s jediným cílem, dostat pohlednou Italku, která vyšla vítězně z nejednoho srovnávacího testu, na absolutní superbikové výsluní. Z něj ji doteď několikrát sesadila pouze absence právě antiblokovacího systému. Tato vada na kráse by však nyní měla být odstraněna.

Místo prvního kontaktu: velmi technicky náročná trať - portugalský Circuito Estoril. Jak verze R, tak i Factory jsou připraveny vyrazit na dráhu. Už z prvních dojmů je patrné, že jezdecká pozice je jako obvykle kompaktní a jasně orientovaná na přední kolo. Před pilotem vyčnívá nádrž trochu příkřeji než dříve - její objem narostl o jeden a půl litru. Nijak to však nevadí ani při agilnějším vysedávání. Naopak, ve spojení s výraznějším střihem boků nádrže má teď pilot o něco lepší možnost se o ně zapřít v náklonu nebo při brzdění.

Brzdit totiž dovede RSV4 přímo vražedně. Nově montované radiální čelisti Brembo M430 Monoblock zpomalují kolo za kolem s nevadnoucím účinkem a konstantně přesnou dávkovatelností. Nezradí vás ani na konci téměř kilometr dlouhé cílové rovinky, kde se ze šestého rychlostního stupně při prudkém brzdění podřazuje až na dvojku. ABS působí stále na obě kola, to platí i pro závodní režim (Track), ve kterém ale není aktivní detekce zvedání zadního kola.

 Motocykly Aprilia RSV4 R/Factory ABS 2013
Jasná zpráva: přehledný displej jako doposud, nová je výstražná kontrolka ABS.

Výborná přilnavost pneumatik ve spojení s precizním podvozkem dovolí pilotovi razantní brzdné manévry se zadním kolem lehce ve vzduchu, to s sebou však nese kapku nervózní poskakování stroje. Nic naplat, i tyto "psí kusy" ponechávají řídicí jednotku ABS v ledovém klidu. Kdo by měl obavy, že přítomnost ABS povede k narušení nebo dokonce snížení výkonu brzdové soustavy na závodní dráze, ten si může přestat dělat vrásky.

V režimu pro jízdu na silnici (Road) nebo spíše v režimu déšť (Rain) jedná lehký, dvoukilogramový odpojitelný systém Bosch s jiskrně krátkými impulzy regulace. Podobně je na tom detekce zvedání zadního kola, která spolehlivě drží zadní kolo na silnici. To přijde vhod zejména při zhoršených adhezních podmínkách (režim Rain).

V silničním módu zasahuje naplno do rychlosti 80 km/h, do 140 km/h s lehce klesající intenzitou, za touto hranicí se systém deaktivuje. Ani nově nastavená třístupňová kontrola zvedání předního kola se nenechává zahanbit. V silničním režimu zasahuje důsledně, ale ne tvrdě, v závodním nastavení pak dovolí pěkně dlouhé a efektní "wheelie" na výjezdech.

Výška sedla, umístění motoru v rámu a uchycení kyvné vidlice se pro získání větší stability na brzdách posunuly níže o pět milimetrů. Tento zásah do geometrie ale nijak neuškodil už z minulosti známému jemnému vyvážení RSV4. Model Factory zároveň nabízí možnost individuálně si nastavit pozici a úhel hlavy řízení, pozici motoru v rámu, výšku uložení kyvné vidlice a disponuje nastavitelným tlumičem řízení Öhlins (u verze R je namontován nenastavitelný Sachs).

 Motocykly Aprilia RSV4 R/Factory ABS 2013
Malé, ale šikovné: nové čelisti Brembo Monoblock se čtyřmi pístky.

I "levnější" model R si hravě s okruhem poradí, protahuje se suverénně a neutrálně dokonce i zákeřnou šikanou. Factory zde přitom značně profituje ze svých lehčích kovaných kol, dá se o poznání snáze dostat do hlubšího náklonu. Ze zatáček se řítí doslova na doraz, úderná, zábavná a muzikální V4 při tom dává pocítit vzrušující akceleraci.

Je nádherné, jak na výjezdech zabírá, s pomocí rychloražení sázíte plynule jeden kvalt za druhým. RSV4 je ve svém živlu, ačkoliv přitom trhá řídítky o něco silněji než dříve. Upravený je také osmistupňový systém kontroly trakce. Nezpracovává pouze informace o náklonu a prokluzu kol, ale nově zahrnuje i snímání rychlosti motocyklu.

Díky tomu Aprilia zvládá lépe i zatáčky projížděné na jedničku. Kontrola trakce je ale naladěna spíše závodně. Jízda s navoleným stupněm pět by tak měla odpovídat dosavadnímu (již pěkně ostrému) stupni tři. Systém hlídá zadní kolo důsledně, ale na nižší stupně dovoluje překvapivě velký prokluz. Na to, do jaké míry je nové nastavení pokrokem, se bohužel během krátké jízdy přijít nedalo.

Nezbývá tedy než konstatovat, že Aprilia stále náleží do vrcholové superbikové ligy, nyní je ale vylepšená o vynikající brzdy s ABS a upravenou elektroniku. Všechno ostatní ukáže až čas, nebo spíše pěkná porce ostrých kilometrů na závodní dráze, která inovovanou RSV4 pořádně prověří a poskytne nám tak odpovědi na nejasné otázky...

 Motocykly Aprilia RSV4 R/Factory ABS 2013

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor

Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový čtyřválec s úhlem válců 65 stupňů, po dvou nahoře uložených, ozubenými koly a řetězem poháněných vačkových hřídelích, čtyři ventily na válec, hrníčková zdvihátka, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování, Ø 48 mm, řízený katalyzátor, alternátor 420 W, akumulátor 12 V/9 Ah, mechanicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, řetěz s O-kroužky, sekundární převod 42:16.

Vrtání x zdvih 78,0 x 52,3 mm
Zdvihový objem 999,6 cm³
Stupeň komprese 13:1
Jmenovitý výkon 135,3 kW (184 k) při 12 500 1/min
Max. točivý moment 117 Nm při 10 000 1/min

Podvozek
Mostový hliníkový rám, obrácená vidlice, Ø 43 mm, nastavitelné předpětí, tahový a tlakový útlum, tlumič řízení, dvouramenná kyvná hliníková vidlice, centrální pružicí jednotka s pákovým systémem, nastavitelné předpětí, tahový a tlakový útlum, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 220 mm, dvoupístková pevná čelist, ABS, kontrola trakce.

Litá hliníková kola (kovaná hliníková kola) 3,50 x 17; 6,00 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 200/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1420 mm, úhel hlavy řízení 65,5 stupně, stopa 105 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 120/130 mm, hmotnost s plnou nádrží 207 (201) kg, objem nádrže/rezerva 18,5/4,0 litru.

Záruka dva roky
Barvy žlutá, černá, bílá (černá)
Cena 379 990 (459 990) Kč


Vydáno: 30. 07. 2013

Autor: Petr Slezák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Aprilia RSV 1000 bazar