Aprilia Dorsoduro 1200 ATC/ABS

Píše se rok 2065. Gangy oldschoolových bikerů křižují zemi ve snaze uzurpovat si byť i jediný galon benzinu pro své motorky. A Dorsa 1200, stojí...

Protože ani sebevětší drsňáci nedovedou v boji na život a na smrt nasytit jejich enormní apetit po palivu. Odbočka, tečka, rok 2012. "Jsem velké Dorso, jsem fakt silák, ale během víkendu vám z kapsy usaji klidně i 1700 Kč." Ale co, ať si baští, když mu chutná, jak událost komentoval jeden nesmírně spokojený majitel této dvanáctistovky.

My jsme v tom nejčastěji byli za 11 l/100 km. Smích? Smutek? Nutno podotknout, že toho druhého je za řídítky Dorsa akutní nedostatek, proto se už k otázce spotřeby nebudeme dále vracet. Je to jen na vás, a aby to jezdilo za "pět na sto", na to stejně žádná úprava neexistuje, snad jedině LPG.

 Motocykly Aprilia Dorsoduro 1200 ATC/ABS 2012
Spíše než velké Ducati Hypermotard se jízdně podobá Multistradě 1200.

Pojďme se projet. Dost úzký pas Dorsa usnadní přes značnou výšku sedla popojíždění a odstrkování i menším postavám, motorka působí lehčí, než je tomu ve skutečnosti, a velice dobře padne do ruky. Jak je vše relativní, dokazuje například srovnání s Nudou 900, proti níž působí posaz na Dorsu poměrně cestovně a pohodově.

Přesto je "April" pořád motard a poznáte to hned při prvním kilometru. S dvanáctkou budete kličkovat na rovinkách, atakovat pěšiny, tůrovat vedle autobusů a oproti ostatním velkým supermotům navíc přihoďte zatáčky projížděné v takových rychlostech, že si smlsnete i na těch rychlých majitelích supersportů. Žádné hořekování nad slabším zátahem "dole", Dorso jde na věc už od 2500 1/min a již v první polovině otáčkového spektra poskytuje výkon, který bude pro někoho ažaž.

Zde nadešel čas pro naši malou zkoušku odvahy, aneb anketa "Jak Dorso vnímají různí jezdci". Zkušený: "Super síla, jde to na zadní krásně i plynem na jedničku". Pokročilý: "Jede to šíleně, ježiši". Jezdec s dvouletou praxí na šestistovce: "Ne, to je moc, a ten zvuk, mně fakt stačilo tady jen po ulici, díky".

 Motocykly Aprilia Dorsoduro 1200 ATC/ABS 2012
Kukuč, který stihl už v roce 2008 proslavit Dorsoduro 750, je i dnes k zulíbání.

Je zde ale nesmírná kultivovanost motoru, ačkoliv zvuk výfuku (v sérii i s laděnými koncovkami fantastický) dává tušit něco o tornádu běsnícím za vašimi zády. V2 není zabiják jako třeba Testastretta 1098 v Duc Streetfighter, ale zatahuje tak, že s vypnutou kontrolou trakce můžete neustále lítat po zadním a na výjezdech z pomalých zatáček po sobě nechávat pěkně tlustou černici.

Aktivace ABS a kontroly trakce vlastně opravdu umožňuje, aby si s Dorsem užili i jezdci dosud velkým twinům nepřivyklí, v tomto vůbec Aprilii chválíme, že elektronické pomocníky na jejích motorkách zpravidla můžete povypínat či ponastavovat. Nám to ale stejně nedá a nadhodíme cenu Dorsodura 1200 "holátka" bez ABS a třístupňové ATC, kde je to jen o vás, o plynové rukojeti, o páčce brzdy a o třech palivových mapách.

Je to 259 900 Kč a to je opravdu úžasné za dvanáctistovku, která má zátah, horu charakteru, výkon, působí nesmírně moderně, je "high-tech" a nadto máte pocit, že na ní stále nalézáte něco nového. Pokud se ještě vrátíme k ABS, asi nám neuvěříte, ale i se zapnutým můžete provádět libovolně dlouhá a vysoká stoppies, ABS však současně naprosto zdegraduje funkci zadní brzdy, jejíž páčka vám spíše pokopává do chodidla, namísto, aby brzdila zadní kolo.

 Motocykly Aprilia Dorsoduro 1200 ATC/ABS 2012
V2 baští hodně, ale kombinovanou spotřebu lze srazit i na 7,5 l/100 km.

Jak to shrnout? Pokud bychom vladaře volili dle pohledu na výkonové parametry, je Dorso 1200 králem své třídy. Obří funbike řeže pomalé zatáčky a v rychlých umí být převelice stabilní a přesný, přední kolo snad po asfaltu vede samotná boží ruka. Město zvládá s přehledem a "ta" akcelerace přichází hned po otočení pravého zápěstí, tady se na výkon rozhodně nečeká. Na bagáž zde místo není, nejsou tu žádná madélka, spolujezdcovo sedlo je měkké, ale asi tak jen patnáct kilometrů. Prostě jezděte sólo.

Co konkurence? Oproti KTM 990 SM R je Dorso spíše nakedem na vysokých zdvizích, KTM je zkrátka ještě více supermotem, s extravagancí Ducati Hypermotard se Dorso měřit nemůže, jízdně je ale podle nás podstatně lepší, a pokud bychom Aprilii měli srovnat s o téměř 300 cm3 hubenější Nudou 900, je nabíledni zmínit, že Nudu může řídit prakticky kdokoliv, ale na Dorso už vážně musíte něco umět nebo umět vyrábět šikovné elektronické pomocníky.

A to v Aprilii umějí. Dorso 1200 dokonale determinuje sousloví "něžný barbar", je to bike, který prosytí vzrušením a smíchem každý kilometr jízdy, ačkoliv tajný hit spořílků a prérijních jezdců temné budoucnosti z něj rozhodně nikdy být nemůže.

 Motocykly Aprilia Dorsoduro 1200 ATC/ABS 2012
 Motocykly Aprilia Dorsoduro 1200 ATC/ABS 2012 Motocykly Aprilia Dorsoduro 1200 ATC/ABS 2012 Motocykly Aprilia Dorsoduro 1200 ATC/ABS 2012

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor
Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec 90°, po dvou nahoře uložených, ozubenými koly/řetězem poháněných vačkových hřídelích, čtyři ventily na válec, mazání s mokrou klikovou skříní, vstřikování Ø 52 mm, hydraulicky ovládaná vícekotoučová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka, řetěz.

Vrtání x zdvih 106,0 x 67,8 mm
Zdvihový objem 1197 cm³
Jmenovitý výkon 96,0 kW (131 k) při 8700 1/min
Max. točivý moment 115 Nm při 7200 1/min

Podvozek
Příhradový trubkový ocelový rám s přišroubovanými hliníkovými díly, plně nastavitelná obrácená vidlice, Ø 43 mm, dvouramenná kyvná hliníková vidlice, plně nastavitelná přímo přikloubená pružicí jednotka, dvojitá kotoučová brzda vpředu, Ø 320 mm, čtyřpístkové pevné čelisti, kotoučová brzda vzadu, Ø 240 mm, jednopístková plovoucí čelist, ABS.
Litá hliníková kola 3,50 x 17; 6,00 x 17
Pneumatiky 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17

Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1528 mm, úhel hlavy řízení 65,1 stupně, stopa 118 mm, dráha odpružení vpředu/vzadu 160/155 mm, výška sedla 870 mm, hmotnost s plnou nádrží 223 kg, objem nádrže 15 litrů.

Záruka dva roky
Barvy: bílá/černá, červená/černá
Cena: 274 900 Kč


Vydáno: 07. 12. 2012

Autor: Michal Misík (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: motocykl-online.cz

Aktuální nabídka: Aprilia RSV 1000 bazar